Jiří Witzany: Absurdní divadlo tématem voleb
(Lidové noviny) Mnozí politici jsou přesvědčeni, že lež stokrát opakovaná v médiích či na billboardech se stane pravdou. Zapomínají ale na poučku patřící k základům našeho moderního státu, a totiž to, že pravda (nakonec přeci jenom) vítězí a lež, lidově řečeno, má krátké nohy. Předvádí to jak ODS se svou rakví s Lájosem Bacsem, tak M.Hvížďala ve své "úsporné" velkoplošné kampani.

Název: Absurdní divadlo tématem voleb

Zdroj: Lidové noviny
Datum vydání: 8.10.2002
Autor: Jiří Witzany
Rubrika: Horizont
Strana: 13



Jan Bürgermeister a Pavel Bém zahájili svou volební kampaň s rakví, v níž je prý uložen Lájos Bács. Na otázku, kolik bude stát jejich vlastní letošní kampaň a jak bude financována, však tentýž den nedokázali odpovědět. Každý, kdo má s volební kampaní minimální zkušenosti, přitom ví, že tyto věci musejí být minimálně měsíc před volbami naprosto jasné, většina tisků, ploch, akcí již musí být objednána a často i zaplacena. Ztráta paměti postihuje nejen pana Bürgermeistra, ale i jiné členy ODS, a to zvláště při vyšetřování zmiňované kauzy Lájose Bácse, který je, jak se zdá, stále velmi čiperný a živý.

Lež má krátké nohy

Podobně Michael Hvížďala, lídr Unie svobody, která byla založena na principech naprosto transparentního financování politiky a heslech typu "normální je nelhat", celé září na stovkách billboardů a citylightů "skromně" hlásá, jak zredukoval svou kampaň a úspory vloží na povodňové konto. Současně veřejně prohlašuje, že citylightů má pouze 75, billboardů 65, náklady na celou jeho kampaň prý nepřesáhnou 2,5 milionu Kč. Každý, kdo umí jenom trochu počítat, ví, že lže, jako když tiskne. Billboardů a citylightů s jeho obličejem a značkou US-DEU visí několikanásobně víc, než uvádí, a reálná hodnota této kampaně se pohybuje v řádu desítek milionů Kč. Slušelo by se, aby z této hodnoty poskytl na povodňové konto minimálně 10 %, tedy alespoň cca 2,5 milionu Kč, když už svůj smysl pro solidaritu tak intenzivně vytrubuje. Jak ale brát z černých a nepřiznaných peněz na oficiální, veřejně inzerované dary? Mnozí politici často ztrácejí smysl pro objektivní realitu, existuje pro ně jen ta mediálně-virtuální. Jsou přesvědčeni, že lež stokrát opakovaná v médiích či na billboardech se stane pravdou. Zapomínají ale na poučku patřící k základům našeho moderního státu, a totiž to, že pravda (nakonec přece jenom) vítězí a lež, lidově řečeno, má krátké nohy.

O autorovi: člen přípravného výboru Evropských demokratů