Auta pod zem: zrádný klam
Hospodářské noviny | 4.10.2006 | rubrika: Názory | strana: 11 | autor: Jiří Witzany

DOPISY A E-MAILY

Ulice Prahy jsou zaplaveny plakáty, které sdělují, že dopravní situaci v Praze vyřešíme, dostaneme-li >auta pod zem<. Otevírá se tak znovu diskuse o dokončení vnitřního městského okruhu, který má být z velké části veden právě podzemními tunely. Tato koncepce má však několik háčků.
Než vjedou auta do tunelu, musí nejprve jet po povrchu a poté se znovu posouvat v kolonách po pražských ulicích. Většinu své trasy nakonec urazí mimo tunel. Celkové zatížení uliční sítě se tak v konečném výsledku zvýší. Automobilová doprava ve městě se totiž chová jako voda - rozlije se tam, kde je k tomu vytvořen prostor, a z tunelů se nakonec bude rozlévat do všech návazných vnitroměstských komunikací.
Další vážnou výhradou proti vnitroměstskému okruhu je to, že začne sloužit pro pohodlný průjezd Prahou, a vznikne tak nová magistrála skrze město. Možná posledním argumentem proti dálničním tunelům uvnitř města je finanční náročnost celého komplexu staveb. Už jen dobudování severozápadní části městského okruhu je na hranici střednědobých finančních možností města.
Nenalhávejme si proto, že dálniční tunely pro auta pod zemí Praze pomohou. Naopak, navržené necitlivé řešení ještě zvýší dopravní přetížení pražských ulic a pouze vyčerpá již beztak zadluženou městskou pokladnu. Zastavme výstavbu dálničního tunelu od severního vyústění Strahovského tunelu a nedaleko Pražského hradu směrem na Pelc-Tyrolku a hledejme řešení, které bude únosné z hlediska životního prostředí v Praze i finančních možností rozpočtu! Jednou možností je spojení vnějšího a vnitřního okruhu právě v tomto úseku. Ušetřené peníze můžeme použít na rozvoj metra, tramvají a modernizované železnice.