Auta pod zem: zrádný klam
Hospodářské
noviny | 4.10.2006 | rubrika: Názory | strana: 11 | autor: Jiří Witzany
DOPISY A E-MAILY
Ulice Prahy jsou zaplaveny plakáty, které sdělují, že dopravní situaci v Praze
vyřešíme, dostaneme-li >auta pod zem<. Otevírá se tak znovu diskuse o
dokončení vnitřního městského okruhu, který má být z velké části veden právě
podzemními tunely. Tato koncepce má však několik háčků.
Než vjedou auta do tunelu, musí nejprve jet po povrchu a poté se znovu posouvat
v kolonách po pražských ulicích. Většinu své trasy nakonec urazí mimo tunel.
Celkové zatížení uliční sítě se tak v konečném výsledku zvýší. Automobilová
doprava ve městě se totiž chová jako voda - rozlije se tam, kde je k tomu
vytvořen prostor, a z tunelů se nakonec bude rozlévat do všech návazných
vnitroměstských komunikací.
Další vážnou výhradou proti vnitroměstskému okruhu je to, že začne sloužit pro
pohodlný průjezd Prahou, a vznikne tak nová magistrála skrze město. Možná
posledním argumentem proti dálničním tunelům uvnitř města je finanční náročnost
celého komplexu staveb. Už jen dobudování severozápadní části městského okruhu
je na hranici střednědobých finančních možností města.
Nenalhávejme si proto, že dálniční tunely pro auta pod zemí Praze pomohou.
Naopak, navržené necitlivé řešení ještě zvýší dopravní přetížení pražských ulic
a pouze vyčerpá již beztak zadluženou městskou pokladnu. Zastavme výstavbu
dálničního tunelu od severního vyústění Strahovského tunelu a nedaleko
Pražského hradu směrem na Pelc-Tyrolku a hledejme řešení, které bude únosné z
hlediska životního prostředí v Praze i finančních možností rozpočtu! Jednou
možností je spojení vnějšího a vnitřního okruhu právě v tomto úseku. Ušetřené
peníze můžeme použít na rozvoj metra, tramvají a modernizované železnice.