Pražské zastupitelstvo schválilo na svém prosincovém zasedání hlasy
ODS, ČSSD a KSČM rozpočet hlavního města Prahy s rekordním schodkem ve
výši téměř 10 miliard Kč. Že se tak město dostává na hranici maximálního
rozumného zadlužení ve výši ročních rozpočtových příjmů se vzácně shodne
opozice i koalice. Tento deficit má být určen zejména na financování
nákladných dopravních staveb, na výměnu vozů metra, ale i na další bytovou
výstavbu. Jde vesměs o prospěšné záměry, ačkoliv u řady dopravních staveb
lze pochybovat o jejich přínosu ke zlepšení dopravní situace a životního
prostředí v Praze a problematická je i smysluplnost bytové výstavby financované
přímo z městského rozpočtu. Město se ale v každém případě chová jako nezodpovědný
člověk, který se rozhodne vystavět si velký a luxusní dům, aniž by spočítal,
zda bude schopen celou stavbu zaplatit. Začne stavět mohutné základy, možná
obvodové zdi a později zjistí, že nemá prostředky na pokračování stavby.
Zůstane po něm rozestavěný dům bez střechy a dalších klíčových prvků, který
nepřináší užitek. Rozumný člověk si přeci nejprve spočítá na co má, kolik
si může půjčit, kde může ušetřit a teprve potom začne projektovat dům,
který odpovídá jeho možnostem. Nebude možná tak velký a luxusní, ale bude
dostavěn a bude sloužit svému účelu. Prahy se chová jako nezodpovědný staviteli
zejména při stavbě městského okruhu. Pokud nebude celý okruh dostavěn,
pouze jeho fragmenty, nelze mluvit o vyřešení kritické dopravní situace.
Po vyčerpání již schválených cizích zdrojů, kterým se město dostane na
hranici rozumného zadlužení, se město dostane přesně do této situace -
budou dokončeny pouze fragmenty městského okruhu a jeho dokončení včetně
radiál dle původních megalomanských plánů bude vyžadovat dalších nejméně
50 miliard. Radní však nejsou schopni říct, kde by Praha v budoucnu tyto
prostředky mohla získat, pokud nebude chtít okruh dokončovat dalších 20-30
let. Nereálné budoucí finanční nároky bohužel přinášejí i další zahajované
akce - dokončení trasy metra IV.C a výměna vozů metra bude vyžadovat dalších
téměř 13 miliard, dokončení rozestavěné bytové výstavby a infrastrukturních
staveb dalších cca 30 miliard. Při prostoru cca 5 miliard na kapitálové
výdaje u nedeficitního rozpočtu bude tedy jenom dokončení zahájených akcí
vyžadovat neskutečných 20 let bez možnosti zahájit jakékoliv jiné akce.
Praha musí zásadním způsobem změnit dosavadní socialistický způsob
sestavování rozpočtu z postupu zdola nahoru" na zhora dolů." Celkový
objem výdajů, zejména investičních, je nyní determinován zejména požadavky
zdola, včetně velkých dodavatelů úzce propojených s městem. Praha přece
musí vycházet z reálných odhadů svých zejména budoucích finančních možností
a na jejich základě odpovědně plánovat a zahajovat velké investiční akce.
Ve světle této nepříjemné reality město musí učinit zásadní kroky k provedení
programovým prohlášením Rady slibované reformy celého investičního procesu,
o jehož neprůhlednosti a neefektivnosti málokdo pochybuje. Bohužel toto
vše bude možné provést pravděpodobně až po příštích pražských volbách a
po výměně současné vládnoucí sestavy, která město zadluží na hranici možného
a jako svůj odkaz zanechá dlouhý seznam nezodpovědně zahájených a nedokončených
investičních akcí.
Jiří Witzany, člen ZHMP za US