V čem spočívá nezodpovědnost vysokého schodku letošního pražského rozpočtu
(Alternativní titulek: Město se chová jako nezodpovědný stavitel)

Pražské zastupitelstvo schválilo na svém prosincovém zasedání hlasy ODS, ČSSD a KSČM rozpočet hlavního města Prahy s rekordním schodkem ve výši téměř 10 miliard Kč. Že se tak město dostává na hranici maximálního rozumného zadlužení ve výši ročních rozpočtových příjmů se vzácně shodne opozice i koalice.  Tento deficit má být určen zejména na financování nákladných dopravních staveb, na výměnu vozů metra, ale i na další bytovou výstavbu. Jde vesměs o prospěšné záměry, ačkoliv u řady dopravních staveb lze pochybovat o jejich přínosu ke zlepšení dopravní situace a životního prostředí v Praze a problematická je i smysluplnost bytové výstavby financované přímo z městského rozpočtu. Město se ale v každém případě chová jako nezodpovědný člověk, který se rozhodne vystavět si velký a luxusní dům, aniž by spočítal, zda bude schopen celou stavbu zaplatit. Začne stavět mohutné základy, možná obvodové zdi a později zjistí, že nemá prostředky na pokračování stavby. Zůstane po něm rozestavěný dům bez střechy a dalších klíčových prvků, který nepřináší užitek. Rozumný člověk si přeci nejprve spočítá na co má, kolik si může půjčit, kde může ušetřit a teprve potom začne projektovat dům, který odpovídá jeho možnostem. Nebude možná tak velký a luxusní, ale bude dostavěn a bude sloužit svému účelu. Prahy se chová jako nezodpovědný staviteli zejména při stavbě městského okruhu. Pokud nebude celý okruh dostavěn, pouze jeho fragmenty, nelze mluvit o vyřešení kritické dopravní situace. Po vyčerpání již schválených cizích zdrojů, kterým se město dostane na hranici rozumného zadlužení, se město dostane přesně do této situace - budou dokončeny pouze fragmenty městského okruhu a jeho dokončení včetně radiál dle původních megalomanských plánů bude vyžadovat dalších nejméně 50 miliard. Radní však nejsou schopni říct, kde by Praha v budoucnu tyto prostředky mohla získat, pokud nebude chtít okruh dokončovat dalších 20-30 let. Nereálné budoucí finanční nároky bohužel přinášejí i další zahajované akce - dokončení trasy metra IV.C a výměna vozů metra bude vyžadovat dalších téměř 13 miliard, dokončení rozestavěné bytové výstavby a infrastrukturních staveb dalších cca 30 miliard. Při prostoru cca 5 miliard na kapitálové výdaje u nedeficitního rozpočtu bude tedy jenom dokončení zahájených akcí vyžadovat neskutečných 20 let bez možnosti zahájit jakékoliv jiné akce.
 Praha musí zásadním způsobem změnit dosavadní socialistický způsob sestavování rozpočtu z postupu „zdola nahoru" na „zhora dolů." Celkový objem výdajů, zejména investičních, je nyní determinován zejména požadavky zdola, včetně velkých dodavatelů úzce propojených s městem. Praha přece musí vycházet z reálných odhadů svých zejména budoucích finančních možností a na jejich základě odpovědně plánovat a zahajovat velké investiční akce. Ve světle této nepříjemné reality město musí učinit zásadní kroky k provedení programovým prohlášením Rady slibované reformy celého investičního procesu, o jehož neprůhlednosti a neefektivnosti málokdo pochybuje. Bohužel toto vše bude možné provést pravděpodobně až po příštích pražských volbách a po výměně současné vládnoucí sestavy, která město zadluží na hranici možného a jako svůj odkaz zanechá dlouhý seznam nezodpovědně zahájených a nedokončených investičních akcí.

Jiří Witzany, člen ZHMP za US