10.8. EVROPA: Vstoupili jsme do
Evropské unie, abychom ji rozložili?
Jiří
Witzany
Významná
část českých politiků po neúspěšném referendu k euroústavě ve Francii jasá.
Jako by chtěli říct: „Vidíte, že jsme měli pravdu, Evropa se rozkládá, nemá to
budoucnost, vždyť jsme to říkali.“ Václav Klaus, český prezident, dokonce
hovoří (LN, 16.7.) o „zhroucení onoho velmi křehkého domečku z karet,“
rozumějme evropské integrace, a po sérii antiintegračních projevů a publikací
vše korunuje návrhem na rozvolnění stávající Unie do „Organizace evropských
států“, jejímiž členy budou státy, ne občané, a navrhuje proto zrušit pojem
evropského občanství.
Zdá se, že
ne všichni politici, kteří se podíleli na vstupu ČR do EU, se seznámili s tím,
kam vlastně vstupují. Vstoupili jsme totiž do Evropy postupně, kostrbatě, s
mnoha úkroky dozadu, dopředu a stranou, ale přeci směřujíce ke stále užší
spolupráci. K pokračování tohoto procesu jsme se mimo jiné zavázali
přistoupením k preambuli Maastrichtské dohody, která jasně potvrzuje společné
rozhodnutí směřovat „ke stále užšímu svazku národů Evropy, v němž jsou
rozhodnutí přijímána co nejblíže občanům v souladu se zásadou subsidiarity“.
Tuto dohodu jsme přijali a jeden z prvních kroků učinil právě Václav Klaus,
který podal přihlášku ČR do EU. Přesto však právě on nyní nerespektuje toto
základní východisko a prosazuje přesný opak toho, co tato preambule říká, tedy
rozvolnění, či rozklad současné EU. Otevřeným úsilím o obrácení tohoto procesu
prostřednictvím svého prezidenta se bohužel v Evropě profilujeme jako
neseriózní, vrtkavý a nezodpovědný národ. Tato politika naše národní zájmy
proto ve skutečnosti poškozuje.
Celý spor
lze také schématicky vyjádřit jako konflikt mezi ideou Evropy občanů a Evropy
národních států. Chceme jako obyvatelé tohoto kontinentu, kulturního a
historického prostoru budovat společenský útvar, jehož řídícím orgánům budeme
(my občané) poskytovat mandát co nejpřímější a nejsrozumitelnější cestou?
Společenský útvar zastřešující a reprezentující nás všechny v globalizovaném
světě, jehož úkolem je být garantem svobody, bezpečnosti a spravedlnosti?
Cítíme opravdu pro toto dostatečnou míru sounáležitosti, sdílené identity a
spoluzodpovědnosti? Nebo je naše identita výlučně vyjádřena v ideji národního
státu a podporujeme tak maximálně vytvoření volné organizace těchto států, na
jejíž vedení se můžeme obracet pouze prostřednictvím našich národních vlád či
parlamentů?
Odpověď na
tuto otázku jistě není jednoduchá a mění se v čase s proměnou v postojích
Evropanů. Mnoho referend a výzkumů veřejného mínění ale potvrzuje, že sdílená
evropská identita a vůle ke spolupráci existuje a je dostatečně silným
argumentem pro budování společné Evropy, ano někdy v budoucnosti Evropy
federální. Nelze dovodit, že dvě neúspěšná národní referenda znamenají
absolutní opak, jak tvrdí Václav Klaus. Na cestu evropské integrace se vydaly
zákládající státy unie, dobrovolně jsme se na ni vydali i my a neměli bychom na
to zapomínat.
Jiří
Witzany, ED