Finanční politika města
diskusní materiál
Jiří Witzany
Programová konference US Praha, 16.10.2000

Základní struktura městského rozpočtu (rozpočet upravený 2000)

Rozpočet:    - vlastní hospodaření HMP
                   - celkem (včetně městských částí)

Příjmy celkem (mld Kč): 28,09
  daňové: 22,89
 nedaňové:    1,19 (z vlastní činnosti, realizace finančního majetku, úroky,...)
  kapitálové:   0,17
dotace:    3,99
   z toho převody z fondů HČ:    0,51
  vlastní HMP: 21,31
Výdaje celkem (mld Kč): 30,26
  schodek:   2,17
běžné:  20,10
kapitálové: 10,15
vlastní HMP: 23,15
  schodek: 1,84

Kapitola                             Běžné výdaje Kapitálové     výdaje Celkem
01 - Rozvoj obce                 0,25             1,70                 1,95
02 - Městská infrastruktura 1,13                 0,75                 1,89
03 - Doprava                     7,91                 4,49                 12,39
04 - Školství                         0,19                0,63                 0,26
05 - Zdravotnictví, sociální 1,15                 0,18                 1,32
06 - Kultura, sport, cest.ruch 1,03             0,18                 1,21
07 - Bezpečnost                     0,90             0,18                 1,09
08 - Hospodářství                 0,43                 0,42                 0,85
09 - Vnitřní správa                 0,85             0,64                 0,91
10 - Pokladní správa             1,29             0,05                 1,29
CELKEM                             15,12             7,00                 23,15
 

městské části: příjmy 6,77
    vlastní daňové  0,93
    daňové od HMP 2,73
    nedaňové  0,33
    dotace   2,5
  výdaje 7,11

Stav a výhled zadluženosti (RZHMP)

Přehled čerpaných úvěrů HMP (k 6/00, mld Kč):
   2. emise obligací: 7,43
   Úvěr ING:  3,78
   Celkem vl.HMP: 11,42
   Městské části:  0,17
   Celkem HMP: 11,58

Prostředky na účtech (6/00, mld Kč): 6,14
 z toho depozitní certifikáty:  4,28
 běžné a termínované účty:  1,86
Čistá zadluženost (6/00):    5,28

Další úvěry již schválené v ZHMP:
 Úvěr na výstavbu metra IV.C:  5,35  (150 mil EUR)
 3. emise:    5
Zadluženost města po vyčerpání schválených úvěrů: 21,77 mld Kč

Nepřímá zadluženost: Celkem:  až 8,68
 Úvěr EIB na infrastrukturu:  až 4,28 (120 mil EUR)
 Úvěr KCP:    3,7
 Ztráty z portfolia PMB:  až 0,7
Další potřeba na dofinancování rozestavěných staveb a jiných nezbytných akcí:
 Metro IVC:    9,1 (do r.2006)
 Tunel Mrázovka:   4 (do r.2002)
 Vagóny metra:   9,5 (do r.2009)
 Potřeba dalších cizích zdrojů pro tyto akce: cca 10 mld Kč
 Zásobník investičních akcí celkem: 155 mld Kč (2000-2007)
 z toho městský okruh a radiály: 50 mld Kč
 Městská hromadná doprava:  82 mld Kč
 Infrastruktura a bydlení  23 mld Kč

Celková zadluženost po dofinancování zahájených akcí: 32 mld Kč (výhled)

Problematika zadlužování - stanovisko Unie svobody

Unie svobody nepopírá prospěšnost budování metra, obnovy vozového parku, dokončení klíčových částí městského okruhu atd. K využívání dalších cizích zdrojů je však možné přistoupit až po vyčerpání všech možností pro hledání rezerv na výdajové i příjmové stránce rozpočtu, a to zejména:
 


 Jsme přesvědčeni, že uvedené možnosti město ještě zdaleka nevyčerpalo. V každém případě je nutné vycházet z principu zodpovědnosti vůči budoucnosti, kdy při přijetí každého dalšího dluhu je zároveň počítáno s jeho splacením v horizontu nejvýše 15 let tak, aby si město i v budoucnu mohlo dovolit financovat nové rozsáhlé investice. Při současné úrovni příjmů vlastního HMP a při limitu dluhové služby ve výši 15% z rozpočtových příjmů tak dostáváme hranici pro maximální zadluženost ve výši 27 mld (potřebná dluhová služba je počítána jako 12% z dlužné částky, tedy 27=22 * 15% / 12%). Tato hranice musí být absolutně  nepřekročitelná a dosažena může být až po vyčerpání všech jiných možností pro financování pro město životně důležitých akcí.

 Další témata:

 První městská banka

 Současný stav:
 HMP vložilo do základního jmění PMB již cca 1 mld Kč. Současná hodnota banka je však prakticky nulová, ne-li záporná, vzhledem k nezodpovědné úvěrové politice předchozích představitelů banky a města. PMB se ukazuje neprodejná bez tzv. očištění portfolia a představitelé ODS a ČSSD se obávají likvidace banky coby krachu "snu o komunální bance," který při založení banky akceptovali. Usilují proto o její přežití takřka za každou cenu. ZHMP hlasy ODS a ČSSD tedy  schválila odprodej celého úvěrového portfolia s reálnou hodnotou okolo 300 mil Kč do nově založené městské organizace "První pražské inkasní" za 700 mil Kč. Tato částka se však bude postupně projevovat v rozpočtu až v budoucích letech vzhledem ke konstrukci celé transakce, jedná se o další skryté zadlužení města.
  Přes toto schválené "očištění" banky je zájem o ní velmi malý. Jediným skutečným zájemcem je momentálně banka KK-Dexia, jejíž zájem je však velmi vlažný. Nabízí odkup PMB v podstatě pouze za čistou účetní hodnotu a navíc požaduje uzavření smlouvy o vedení účtů města na deset let s vysokým minimálním zůstatkem a malým úročením. To by v podstatě znamenalo dotaci pro PMB v řádu několika desítek mil Kč ročně.Takový prodej by byl ekonomicky zjevně méně výhodný než řízená likvidace banky.
 Zdá se, že bankovní trh v ČR je relativně obsazen, potýká se se značnými problémy, a proto je otázka, zda vůbec banka velikosti PMB zde má budoucnost.
 Stanovisko Unie svobody:
 US od začátku volebního období prosazovala rychlou privatizaci PMB, ta by byla podstatně snažší, kdyby s ní vedení města neotálelo. I nyní podporujeme rychlý prodej banky, ovšem za následujících předpokladů:
- město bude zbaveno rizika z dalšího podnikání banky,
- prodejní cena bude vyšší než čisté obchodní jmění banky (na akcii) a nebude podmíněna uzavřením smlouvy s netržními parametry na dlouhé časové období.
 Pokud se toto nepodaří, US považuje řízenou likvidaci banky za možné ekonomicky racionální řešení. Je totiž nepochybné, že při vypsání obchodní soutěže na vedení účtů by HMP získalo podmínky podstatně lepší než nyní poskytuje PMB, což by znamenalo úsporu v řádu desítek milionů ročně. Výnosem řízené likvidace (po převodu úvěrového portfolia do PPI) by bylo čisté obchodní jmění snížené o náklady na likvidaci (cca 50 mil Kč). Město by však definitivně eliminovalo riziko tohoto nešťastného podniku, který bere mnoha představitelů města stovky hodin, které by jinak mohli věnovat problémům, které město potřebuje opravdu řešit.

 Rozpočtové vztahy HMP k městským částem

 Současný stav:
  Pro tento rok  byla dotace pro MČ konstruována jako 43% z daně z příjmu fyzických osob samostatně výdělečně činných (město jako celek bylo příjemcem 100% této daně), přitom však město garantuje jako minimum rozpočtovanou částku z minulého roku a vyplácí nejvýš 110% z této částky. Zdánlivý princip zásluhovosti je tedy prakticky eliminován tímto intervalem 100 až 110% z loňské částky. Na druhé straně je však pravda, že bez tohoto omezení by se některé MČ ocitly prakticky na mizině vzhledem ke značně nestabilnímu a těžko kontrolovatelnému vývoji této daně.
  Pro rok 2001 HMP na MČ převádí 30% z daně z příjmu fyzických osob samostatně výdělečně činných (město jako celek dostává pouze 30% podle nových rozpočtových pravidel). Zbylá část celkové rozpočtované částky z minulého roku je rozdělena mezi MČ na základě kritérií: obyvatelstvo (50%), žáci (35%), komunikace (10%), zeleň (5%).
 Stanovisko Unie svobody - návrh:
  Navržený systém pro rok 2001 obsahuje základní prvky, se kterými lze souhlasit, a to prvek motivační (MČ, které podporují podnikání a vytvářejí obecně atraktivní prostředí, dostanou více peněz) a prvek objektivní potřeby (přidělení prostředků na pokrytí základních funkcí), celková částka je však opět odvozena od historických čísel.  Do budoucna by rozpočtový systém měl co nejvíce kopírovat novelizovaná rozpočtová pravidla pro obce. Město by navíc mělo přerozdělovat větší část daňových příjmů ruku v ruce s delegováním více zodpovědností na MĆ (v současnosti HMP přerozděluje pouze cca 12,5% daňových příjmů). Tento systém by měl být jednoduchý, stabilní a neměl by se vázat na minulost, kdy si možná některé MČ vykřičely větší rozpočet než jiné. Tedy:
- MČ by mělo být poukazováno nejméně 25% daňových příjmů města, zároveň by měly dostat odpovídající větší zodpovědnost za zeleň, komunikace, pořádek, infrastrukturu, správu majetku, školství a kulturu města.
- 60% rozpočtu MČ by mělo být stanoveno na základě objektivních kritérií jako je počet obyvatel, žáků, délka komunikací, plocha zeleně ap.
- 40% rozpočtu by mělo být vázáno na skutečně vybranou daň z příjmu ze závislé i nezávislé činnosti bez jakéhokoliv omezení.
 

  Kurzové a úrokové riziko

 Současný stav:
  Město již delší dobu přes kritiku zastupitelů US velmi neobezřetně podstupuje značné kurzové riziko. V současnosti je to zejména závazek z 2. emise obligací ve výši 200 mil EUR a úložka části výnosu z těchto obligací ve výši 67 mil USD do depozitních certifikátů. Tento závazek (200 mil EUR) je v účetnictví města přeceňován aktuálním platným kurzem, při splácení jistiny totiž město bude muset vzít Kč a konvertovat je aktuálním kurzem do EUR. Při posílení EUR o 10 haléřů tak město prodělává 20 milionů Kč, oslabení USD o 1 Kč znamená kurzovou ztrátu 67 mil Kč pro město! Záludnost tohoto problémů je umocněna tím, že podla současných rozpočtových pravidel nerealizovaná roční kurzová ztráta (zisk) není promítána do rozpočtu, ani do jeho vyúčtování (na rozdíl od účetnictví běžného podniku). Ekonomicky však k reálné ztrátě, příp. k zisku, dochází. Prakticky tak může dojít ke značnému prohlubování zadluženosti města, aniž by se to promítlo do rozpočtového schodku.
  Pokud jde o úrokové riziko, lze vycházet z toho, že příjmy města víceméně nezávisí na aktuální výši úrokových sazeb. Plovoucí úrokové sazby úvěrů, vázané na krátkodobé šestiměsíční nebo roční referenční sazby, jsou proto značným rozpočtovým rizikem. S plovoucím úrokem se počítá např. pro úvěr EIB 150 mil EUR.
 Stanovisko Unie svobody:
  Město se nesmí pouštět do kurzových nebo úrokových spekulací. Tyto operace mohou vypadat zajímavě nebo "světově," v budoucnu však mohou se značnou pravděpodobností vážně zatížit městský rozpočet. Pokud město čerpá cizí zdroje mělo by jít o
- úvěry korunové,
- s pevným úrokem odpovídajícím aktuální tržní sazbě pro subjekt s ratingem HMP.
Město by podobně mělo ukládat své přebytečné finanční zdroje pouze do spolehlivých korunových instrumentů finančního trhu.