Radnice snad konečně přichází se systémem finančního řízení, který tady ale už měl existovat roky
Vedení města si nechalo zpracovat studii, která má zodpovědět na otázky, zda je metropole předlužená, zda si může dovolit čerpání cizích zdrojů a vůbec jakým systémem řídit svou dluhovou službu, likviditu a celý investiční proces. Je dobře pokud město nalezne správné a koncepční odpovědi na tyto otázky, zároveň je ale třeba zdůraznit, že už je dávno mělo mít.
Současný
způsob řízení zadluženosti města a investičního procesu je totiž opravdu
nedostatečný, troufnu si tvrdit, že v mnoha ohledech horší než řízení
rodinného rozpočtu průměrně finančně vzdělané rodiny. Ta si totiž nedovolí
zahájit stavbu nákladného domku, aniž by si byla jista, že bude schopna dotáhnout
jeho dostavbu, ani si neobjedná hostinu o několika chodech, aniž by si byla
jista, že má v peněžence dost hotovosti, nebo kreditní kartu
s dostatečně vysokým limitem.
Podle
doporučení ratingových agentur, závazků vůči Evropské investiční bance i podle
zkušeností z jiných měst by celkový dluh měst neměl překročit jeho běžné
roční rozpočtové příjmy. Ty se v roce 2005 pohybují okolo 46 mld. Kč
včetně příjmů městských částí a účelových prostředků pro školy. Současné hrubé
zadlužení města přesahuje 34 mld. Kč, tedy více než 70% z celkových
příjmů, čímž je dosud plněna jedna z podmínek EIB (limit 100%).
Z ekonomického hlediska by však do zadlužení měl být počítán zvyšující se
dluh na městu dotačně závislého Dopravního podniku ve výši 4,4 mld Kč a do
jisté míry i 3 mld Kč dluhu ekonomicky ne zcela samostatného Kongresového
centra. Celkově je tedy dnes již město blízko či na hranici únosného zadlužení
a zadlužení města lze jen velmi omezeně (v rozmezí 5-10 mld. Kč) zvyšovat.
Schválené investiční akce, s jejichž dokončením o
město myslí vážně, by měly být právě ty, které jsou uvedeny v městském
rozpočtu a každoročně z něj ukusují větší či menší část. Problém
současného stav však ukazuje fakt, že akce v současnosti oficiálně
zařazené do rozpočtu města vyžadují nejméně dalších 180 mld. Kč pro své
dokončení. Nyní jednoduše počítejme: město je ze svých rozpočtových příjmů
v současnosti schopno vydat okolo 10 mld. Kč ročně na investiční výdaje. V budoucnu však budou vznikat
další, reinvestice do stávajících nemovitostí a infrastruktury jsou nezbytné,
na dokončení stávajících zahájených akcí tedy snad bude možné ročně uvolnit
optimistických 8 mld. Kč. v průběhu 10 let, kdy by snad měly být
dokončeny. Celkem tedy 80 mld. Kč za 10 let. Město by si tak na dokončení všech
zahájených akcí muselo půjčit dalších 100 mld. Kč oproti možným maximálně 10
mld. Kč dalšího rozumného zadlužení. A tady vidíme v čem je problém, ani
současné rozpočtově zahájené akce není Praha schopna dokončit bez neúměrného
předlužení, přitom bezesporu vzniknou další strategické požadavky, nemluvě o
nápadech typu pořádání Olympijských her.
Investiční akce až dosud byly zařazovány do rozpočtu
„salámovou metodou“, tedy ne
z hlediska dlouhodobého rozpočtového výhledu, ale z hlediska
krátkodobého, zpočátku často nízkého, dopadu do schvalovaného ročního rozpočtu.
Předložený systém schvalování nových investičních akcí by měl takovému stavu
zabránit. V prvé řadě však bude nutné přistoupit k řadě nepopulárních
rozhodnutí a některé akce, které jsou dnes např. teprve ve fázi projektové
přípravy, bude nutné zastavit. Bude nezbytné se v rámci realistického
finančního rámce ptát, zda si Pražané přejí raději několik kilometrů raženého
metra či tunelu vnitroměstského silničního okruhu, nebo raději několik desítek kilometrů kvalitní
tramvajové trati, stovky hřišť pro děti, nové bazény a veřejné sportoviště nebo
rozšíření sociálních služeb. Taková diskuse v pražském zastupitelstvu
téměř úplně chybí a měla by se stát být klíčovým obsahem pražské politiky a
veřejné diskuse.
Jiří Witzany, člen FV a
předseda Klubu ED v ZHMP
14.9.2005