Současné volební preference ukazují přetrvávající vysokou podporu
Čtyřkoalice, zároveň ale indikují jistý pokles její popularity. Pokles
preferencí 4K lze přirovnat poklesu kurzu EURA, které oslabuje mimo jiné
díky nedůvěře v soudržnost a akceschopnost Evropské unie. Političtí konkurenti
4koalice ne náhodou kritizují právě její nesourodost" a nestandardnost."
S dojmem jisté neschopnosti a těžkopádnosti 4koalice se lze setkat i u
jejích mnohých příznivců, kteří váhají, zda raději nedat hlas ODS, straně
zjevně schopné a odhodlané mocensky zúročit hlasy svých voličů. Tyto dojmy
jsou bohužel posilovány dlouho odkládanou volbou společného lídra a častou
neschopností včas, srozumitelně a proaktivně jako 4koalice reagovat a jednat.
4koalice tak často prohrává s mediálně zdatnou a agresivní rétorikou
Klausovy ODS.
Tato slabost 4koalice na politické scéně vyvěrá z nedostatku
vnitřního konsensu a z absence efektivních mechanismů pro jeho vytváření.
4koalice musí voliče přesvědčit nejen, že stojí na správných politických
principech, tedy na principech politických a ekonomických svobod
jedince, jejichž základem je morální a právní řád, ale také, že je
schopna tyto principy efektivně prosazovat v politické praxi.
Zásadním heslem, pokud jde o reformu vnitřního fungování 4koalice,
tedy je NEZŮSTAT V PŮLI CESTY." Podívejme se například na volbu lídra
4koalice. Osmičlenné politické radě se stále nedaří nalézt konsensus pro
jeho jmenování. Kdyby totiž např. vedení KDU akceptovalo kandidáta US,
octlo by se pod palbou kritiky ve vlastní straně. Podobně kdyby vedení
US akceptovalo kandidáta KDU, jistě si dokážeme reálně představit jakou
hůl by dalo do ruky svým kritikům, kritikům 4koalice, a jak by se zkomplikovala
situace uvnitř US. Jediným řešením je volba lídra vyprofilovaného ve vnitročtyřkoaliční
volební kampani velkým volebním shromážděním s velmi pečlivě stanovenými
volebními pravidly, které předcházejí patu stranické volby" (např. povinností
volit nejen nejpreferovanějšího z nejméně dvou kandidátů své strany, ale
také z jiných stran). Tento mechanismus volby a jiné rozhodovací mechanismy
nelze podceňovat, jsou klíčové pro budoucnost 4koalice, stejně jako je
pro budoucí charakter naší demokracie klíčovým parlamentní volební systém
a způsob volby prezidenta.
Jak dál, pokud se podaří vhodným způsobem zvolit lídra 4koalice?
Pokud tento lídr bude rychle a důrazně reagovat na jednotlivá politická
témata, pokud bude proaktivně přicházet s vlastními politickými iniciativami,
riskuje, že narazí na odpor u té, či oné části 4koalice, která vůbec nebude
mít možnost se k nim standardním způsobem včas vyjádřit. Odpovědí je vytvoření
4koaličních rad, či výborů na republikové, regionální a okresní úrovni,
jak již zamýšlel návrh první Svatováclavské smlouvy. Model 4koalice by
se tak paradoxně přiblížil k ideálnímu modelu, který se Unie svobody pokusila
promítnout do stanov při svém vzniku, strany s jednotným programem, v rámci
níž jsou však zároveň etablovány názorové platformy zajišťující vnitřní
názorovou diferenciaci a názorovou svobodu. Přemýšlejme však dál: je efektivní,
aby v tomto případě strany 4kolalice zůstávaly samostatnými právními subjekty
registrovanými podle zákona o politických stranách, zatímco samotná 4koalice
pouhou smluvní konfederací, která není existujícím právním subjektem? Tento
stav s sebou přináší mnoho komplikací, mimo jiné pro společné hospodaření
4K, zároveň je velkým argumentem kritiků, kteří nadále budou poukazovat
na nesourodost a nejednotnost 4koalice a na riziko jejího budoucího rozpadu.
Východiskem je registrace 4koalice jako politické strany a zároveň pravděpodobně
nutné zrušení formální registrace jejích členských stran, které však nadále
zůstanou autonomními stranami v rámci stanov 4koalice (analogií názorových
platforem s rozdílným úhlem nebo zabarvením" pohledu na společné programové
principy vycházejícím z rozdílných historických, společenských nebo i ideových
kořenů). Tento integrační proces samozřejmě musí být postupný a nenásilný,
zároveň ale dostatečně rychlý.
Jakkoliv se tyto úvahy o možné budoucnosti 4koalice zdají být nepříjemné,
považuji je za nezbytné, pokud chceme v reálném čase nejen přesvědčit,
ale také být politickou silou, která je schopna převzít odpovědnost za
vládu v této zemi a efektivně prosazovat politické principy svobody a řádu,
za nimiž stojíme.
Jiří Witzany, 4.11.2000