Povodně jsou zkouškou naší
veřejné správy
Mimořádné živelné pohromy a krizové situace jsou vždy zátěžovou zkouškou kvality, připravenosti a akceschopnosti veřejné správy. Nejinak je tomu i při letošních záplavách. Starostům, hejtmanům, primátorům a ostatním politikům a úředníkům státní správy, obecní či krajské samosprávy v exekutivních funkcích náleží mimořádné pravomoci, jedná se nakonec o jakýsi výjimečný stav. V tomto „výjimečném stavu“ pochopitelně není místo pro standardní demokratickou diskusi, všichni, včetně opozičních politiků, musí zapomenout na běžné nesváry a společně přiložit ruku k dílu k odstranění bezprostředních škod a ke zmírnění utrpení všech, kdo byli povodněmi nejvíce poškozeni, k rychlé obnově základních infrastukturních prvků umožňující návrat k alespoň trochu normálnímu životu v postižených oblastech. Zároveň je třeba ihned začít připravovat program obnovy, hledat finanční zdroje a způsoby jeho realizace. Až potom je možné přistoupit k hodnocení, zda naše veřejná správa v této zkoušce obstála na výbornou, chvalitebnou, dobrou, dostatečnou, nebo nedostatečnou. Až pak je možné detailně analyzovat negativa a pozitiva existujících preventivních protipovodňových opatření, kvality krizového řízení, jeho jednotlivých prvků, informačních toků atd. To se také bezesporu stane tématem nadcházející volební kampaně. To však neznamená, že by všechna ostatní témata měla ustoupit do pozadí. Naopak, například téma efektivity využívání veřejných prostředků, hospodaření s veřejným majetkem, boje proti korupci a klientelismu nabývají na mimořádné důležitosti. Mimořádné škody totiž vyžadují mimořádné finanční výdaje, které nepochybně povedou k ještě vyššímu zadlužení veřejných rozpočtů. Mimořádně trestuhodné je pak ale i udržování neefektivního klientelismu při přidělování veřejných zakázek a jakákoliv tolerance korupčního prostředí při využívání velmi omezených a veřejných finančních zdrojů ještě vzácnějších než doposud. Je jistě chvályhodné, jestliže politici věnují ze svých osobních prostředků v úhrnu řádově stovky maximálně snad miliony korun, pokud však nepřikročí k razantní změně neprůhledného a neefektivního systému přidělování veřejných zakázek, jedná se o gesta směšná a pokrytecká.
Ukazuje se, jakou odpovědnost nesou volení politici na místní i regionální úrovni, jak důležité je, aby naše veřejná správa byla v rukou lidí schopných, kvalifikovaných a důvěryhodných schopných zajistit nejen běžný provoz, efektivní využívání veřejných financí a majetku, ale i řešení krizových situací, které nevyhnutelně čas od času přicházejí. Současná situace proto je výzvou pro voliče, aby šli k volbám, nevzdávali se své zodpovědnosti, a volili ne pouze na základě ideologických klišé nebo povrchních dojmů, ale podle svého nejlepšího vědomí a svědomí politiky schopné, kvalifikované a důvěryhodné, ty, kteří poskytnou nejlepší službu při správě věcí veřejných, protože o nic jiného nakonec nejde.
Jiří Witzany, 18.8.2002
Zatímco stále ještě nejsou přesně identifikovány ani vyčísleny všechny škody na pražské infrastruktuře, systému městské hromadné dopravy a obytných či komerčních objektech způsobené povodní, již dnes je jasné, že program obnovy bude vyžadovat řádově miliardy korun z městského rozpočtu. Náměstek primátora zodpovědný za oblast financí již hovořil o možnosti vydání mimořádných povodňových dluhopisů, či rychlého prodeje některých akciových podílů města. Takové mimořádné kroky jsou však zcela zbytečné, pro krytí tohoto programu lze totiž využít prostředky na účtech města rezervované pro splacení jistiny II.emise obligací v roce 2009 a jistiny úvěru splatného v roce 2010. Objem těchto prostředků v současné době činí více než 2 mld Kč. Tyto prostředky jsou okamžitě k dispozici, jsou totiž ukládány za nepříliš výhodných podmínek na krátkodobých bankovních účtech. Jejich využitím nedojde ke zvýšení hrubé zadluženosti města, byť se problém splacení jistiny existujících dluhopisů přesouvá do budoucna. Ty bude nutné splatit buď zvýšenou tvorbou rezerv na splacení této jistiny v budoucích letech nebo refinancováním novou emisí obligací vydanou při splatnosti II.emise. Pokud jde o prodej majetku, je třeba upozornit, že povodně se nesmí stát příležitostí k nezodpovědnému rabování městského majetku a financí. Unáhlený prodej, např. podílů v energetických společnostech, může znamenat jak zbytečně nízkou cenu, tak naprostou ztrátu veřejné kontroly nad těmito monopolními společnostmi s negativními dopady na cenu elektřiny, plynu, či tepla pro Pražany (jakkoliv je pravda, že tato kontrola je bohužel v současnosti vykonávána velmi neefektivně).
Právě nyní je třeba přijít s novým průhledným systémem zadávání veřejných zakázek. Se systémem, který nebude více byrokratický a komplikovaný, ale který bude rychlý, relativně jednoduchý a zejména bude garantovat co nejnižší cenu prováděných prací a rovné šance pro poctivé podnikatele a společnosti.
Jiří Witzany, 18.8.2002