Měl by trestně stíhaný politik odstoupit?
Literární
noviny | 30.4.2007 | rubrika: Spor | strana: 14
Obvinění Jiřího Čunka a nekonečně se táhnoucí aféra kolem (ne)odstoupení
lidoveckého předsedy podněcuje otázky obecnějšího rázu - měl by politik
odstoupit, pokud je vyšetřován policií? Jakým způsobem se u nás postupuje při
vyšetřování činitelů ve vysokých funkcích? A má vůbec politik šanci se po
očištění svého jména do funkce vrátit? Přou se pražský zastupitel za SNK Evropské demokraty Jiří Witzany a lidovec Jiří Král, herec a
podnikatel.
Vážený pane Králi, ano, politik by měl odstoupit v případě, kdy je proti němu
vedeno trestní řízení v závažné věci, tedy bylo mu již sděleno obvinění, a
politik se nedokázal veřejně a přesvědčivě obhájit.
Na druhou stranu důvodem k odstoupení není samo o sobě podání trestního oznámení,
to může podat kdokoliv, na kohokoliv a pro cokoliv. Situace se mění až po
vznesení obvinění a zahájení samotného trestního stíhání. Důvodem nemusí být
trestní řízení pro nedbalostní trestný čin nebo pomluvu. To se může týkat
například komunálních a krajských politiků, kteří mohou být dokonce stíháni i
pro své politické projevy. Na rozdíl od zákonodárců s rozsáhlou imunitou
nepožívají ani základní ochrany nazývané indemnita.
Na druhou stranu důvodem pro okamžité odstoupení může být již zveřejnění
informací ještě dříve, než dojde k podání trestního oznámení. A to zejména v
případě, kdy politik nemá okamžitou odpověď. Důvodem může být i zveřejnění
informací o neetickém jednání politika, které však samo o sobě není trestné.
Ačkoliv například sexuální delikty politiků jsou českou společností tolerovány,
jinde mohou být významným argumentem pro odstoupení. Viz třeba sexuální skandál
amerického prezidenta Billa Clintona. Erotické dobrodružství a trapné vytáčky
málem vedly k odvolání prezidenta Spojených států. Ale zpět k dané otázce.
Policie sdělením obvinění vyjadřuje vážné podezření ze spáchání trestného činu.
Garanci nezávislého a nestranného posouzení poskytuje však až řízení před
soudem. Policie v případě obvinění snáší důkazy viny, vedena snahou usvědčit. Proto
v případě veřejného činitele je podstatné, zda a jak se brání. Měl by v
relativně krátkém čase vše, co svědčí pro jeho nevinu, zveřejnit. Jestliže
politik všechny podstatné body, na kterých orgány činné v trestním řízení
stavějí své obvinění, nevysvětlí a nedoloží, měl by rezignovat nebo být odvolán
bez prodlení.
Politik se ve výkonu své funkce opírá o veřejnou důvěru. Obvinění orgány
činnými v trestním řízení, které v normálním demokratickém státě požívají
značné autority, je již vážná věc, ačkoliv nejde o konečný a nestranný
rozsudek. Dlouhé, spletité vyšetřování bez jasných pro a proti není slučitelné
s uvedeným požadavkem na důvěryhodnost nositelů veřejných funkcí, politik proto
musí odstoupit. Otázka jeho návratu do politiky je věcí čistě politickou. Kdo
mu má zaručit, že zpět získá dřívější politickou podporu, že zpět získá svoji
funkci? Veřejnost by na druhé straně politikovi, který se očistí, měla připsat
zvláštní kredit a myslím, že se tak často děje. Obvinění, kterému politik
dokáže korektně čelit a plně se očistit, proto může být i jakýmsi křtem ohněm a
cestou k vyšším politickým metám.
Kriticky by měl být zkoumán i postup orgánů činných v trestním řízení, zda
skutečně postupují objektivně. Ovšem to, že soud politika osvobodí, není samo o
sobě důvodem pro tvrzení, že orgány, policie a státní zástupce jednaly při
vznesení obvinění chybně. To by vytvářelo politický tlak, aby politici na
rozdíl od jiných smrtelníků nebyli nikdy, až na naprosto jasné případy, trestně
stíháni. Podle mého soudu konečným arbitrem v otázce odstoupení či neodstoupení
politika je veřejnost, která, a nikdo jiný, politikům dává mandát pro výkon
jejich funkce. Signálem pro odstoupení je sdělení obvinění, může jím být ale i
pouhé zveřejnění závažných informací. Nedokáželi ve vážné věci trestně stíhaný
politik veřejnost velmi jasně přesvědčit o své nevině, měl by rezignovat!
JIŘÍ WITZANY
Zneužití obvinění jako součást politického boje
Vážený pane Witzany, dovolte, abych s vámi nesouhlasil. Presumpce neviny platí
u politika stejně jako u kohokoli jiného, pokud tomu tak není, je to nebezpečný
precedens. Píšete, že by měl politik odstoupit, pokud se nedokáže přesvědčivě
obhájit. Jestliže se zeptáte deseti lidí v konkrétní kauze, zda se politik
obhájil, jenom těžko dostanete jednoznačnou odpověď. Navíc zpravodajství
většiny našich médií bohužel tíhne velmi často k bulvárnosti a k touze po
senzaci za každou cenu, než k serióznímu rozboru dané kauzy. Nebezpečí zneužití
v takové situaci je velmi velké. Měli bychom být schopni, bez ohledu na osobní
antipatie ke konkrétnímu politikovi, vnímat jej jako nevinného až do
pravomocného odsouzení. Dost na tom, že většinově přijímané pravidlo "na
každém šprochu pravdy trochu" zanechá na něm Kainovo znamení.
Doporučoval bych všem plamenným zastáncům presumpce viny maličké zamyšlení, jak
lehce se může kdokoli dostat do nařčení z trestného činu a jak složité je to
vyvrátit. Je zde velké riziko toho, že politik ze strachu před skandálem může
být korumpovatelnější. Navíc u nás, kde se několikrát objevilo silné podezření,
že policie se některým kauzám věnovala až neuvěřitelně precizně, je velké
riziko zneužití obvinění jako součásti politického boje. Podívejte se, jak
velké je procento politiků, kteří byli obviněni, ale jejich případy byly
odloženy pro nedostatek důkazů. Většinou poté, co odstoupili, jejich kauzy
vyšuměly. Chápu proto postoj politika, který se cítí být nevinen a chce očistit
svoje jméno. Pokud by na své funkce rezignoval, mohla by to vnímat určitá část
lidí jako přiznání viny. Trestní oznámení se zvláště v předvolební době množí
jako houby po dešti. Většina z nich je oznámena s velkou publicitou, zatímco
zpráva o odložení, popřípadě o zrušení, se objeví po čase někde na poslední
straně vedle zpráv o narození lachtana v zoologické zahradě. Bohužel inflace
trestních oznámení v lidech podporuje už tak hodně rozšířený názor, že politika
je špinavost a že krade každý. Je nutné, aby policie šetřila každý, byť
sebemenší náznak korupce, ale musí se politikovi v případě prokázané neviny
dostat satisfakce.
Bylo by dobré omezit poslaneckou imunitu na dobu výkonu mandátu a pouze na
případy související s jeho funkcí.
Vhodné by bylo, aby média plnila funkci hlídacího psa demokracie a nesnažila se
povrchním a laciným způsobem ovlivnit čtenáře. Velmi často tak, ať už záměrně
nebo náhodně, manipulují veřejným míněním. Což může být velmi často zneužito.
Rozhodnutí o vině by mělo zůstat na soudu.
JIŘÍ KRÁL
Politici veřejnými manažery
Vážený pane Králi, myslím, že ve své argumentaci chybně a možná i záměrně zaměňujete
samotné odsouzení za trestný čin, podmíněný či nepodmíněný trest odnětí svobody
s pouhým odstoupením z politické funkce. Jedná se o dosti rozdílné kategorie.
Ano, i pro politika platí do vynesení konečného rozsudku presumpce neviny,
presumpce toho, že nepatří za mříže. To ale přeci neznamená, že by měl zůstat
ve vysoké politické funkci až do okamžiku, než je, v případě odsouzení, za
mříže odveden. Vždyť toto zdaleka neplatí ani v soukromé sféře, vedoucí
pracovník, o němž majitel podniku zjistí, že je vážně podezřelý například z
korupce nebo zpronevěry, rychle, pravda většinou v tichosti, ze své pozice
odchází, sám rezignuje či je odvolán ještě dříve, než je podáno trestní
oznámení a vyšetřování dojde k nějakému závěru. Je na akcionářích, aby zvážili,
jak vážné a podložené obvinění je, nemohou dávat všanc osud svého podniku a
čekat, zda policie a soudy po zdlouhavém vyšetřování a soudním procesu k něčemu
dojdou, nebo nedojdou, zejména jsou-li sami přesvědčeni, že se jejich manažer
dopustil vážného přestupku a není již důvěryhodný. U politiků je přece situace
podobná, jsou jakýmisi veřejnými manažery a voliči či veřejnost jsou akcionáři
veřejného podniku, který politici spravují.
Máte ale pravdu, že příznačným znakem naší politické scény je mnoho trestních
oznámení a vyšetřování, která vyšumí do ztracena. Máte pravdu, že tento stav v
lidech podporuje už tak rozšířený názor, že politika je špinavost, že krade
každý a ani policii nelze důvěřovat. Na jednu stranu jsou zneužívána trestní
oznámení a to mimo jiné díky tomu, že mnoho lidí si stále plete trestní
oznámení, které může podat kdokoli na kohokoliv, a trestní obvinění, které je
již vyjádřením vážného podezření ze spáchání trestného činu formulované státní
autoritou. Na druhou stranu vytváří nedůvěru, když až příliš mnoho z hlediska
selského rozumu dobře podložených trestních oznámení či obvinění politiků končí
pod stolem.
Něco může být v nepořádku opravdu i na straně policie. Zcela zřejmé případy
jsou odloženy (například v případě jednoho nejmenovaného pražského politika) a
příslušní politici sbírají další a další významné funkce, na druhou stranu
případy podle mého názoru zcela absurdní jsou dotahovány až k trestní
odpovědnosti. To je myslím třeba věc bývalého ministra informatiky Vladimíra
Mlynáře.
Policie a soudy tudíž nemohou být absolutní autoritou z hlediska politické
odpovědnosti. Jsou a musejí být konečnou autoritou z hlediska trestně-právní
odpovědnosti. Politická rovina je však mnohem jemnější, arbitrem jsou voliči,
příslušný zastupitelský orgán či politická strana, která příslušného politika
do dané funkce vyslala. Odstoupení z politické funkce přece není konec světa,
poprava či žalář, politici by přeci až tak na svých funkcích viset neměli!
JIŘÍ WITZANY
Politik není imaginární postava
Vážený pane Witzany, píšete, že zaměňuji pravomocné odsouzení s
"pouhým" odstoupením z funkce. Pokud vnímáte politiku jako službu
lidem a možnost měnit věci kolem sebe, není akceptovatelné odstoupit na základě
laciného obvinění. Jak říká jedno ukrajinské přísloví: "Klevety jsou jako
uhlí. Zašpiní i když se o ně jenom otřeš." Zde se dostáváme k jádru
problému, o kterém by asi naše polemika měla být. Velmi často tak může být
pranýřován politik, který se snaží vnést do naší zaběhlé, zatuchlé politické
nekultury nový směr.
Mám za to, že politika je často vnímána jako činnost, která jde mimo nás a
která se nás prostých občanů vlastně ani netýká. Pokud nerespektujeme pravidlo,
že politiku vytváříme my a že "my jsme ti, kteří hýbou kolem dějin",
dáváme tím najevo svoji slabost a neschopnost postavit se za své činy. Bylo by
dobré, abychom dokázali jasně demonstrovat svůj názor. Jinak přistoupíme na
rétoriku hospodských argumentů, které nepřijímají zodpovědnost za svoje činy.
Děkuji vám za připomínku kauzy pana Mlynáře. To je, myslím, velmi jasný a do
očí bijící případ.
Mám za to, že kauza pana Čunka je do jisté míry kauze pana Mlynáře podobná. Je
na čase přestat se alibisticky schovávat za politické fráze, ale nést kůži na
trh. Jsem si vědom toho, že některé mé argumentace vzbudí politický rozruch.
Vím, že některé mé názory budou velmi snadno manipulovatelné. Možná právě proto
je užívám. Buď je naším cílem vést nekonfliktní, pseudointelektuální polemiku,
která nikoho neurazí, ale také se nikoho nedotkne, anebo chceme vzít skalpel a
chceme řešit problém.
V tuto chvíli je nutné říci, že nesouhlasím a odmítám jakékoliv zjednodušené
vnímání, které by moji reakci posouvalo do tábora radikálů. Velmi důrazně
sděluji to, že jakýkoliv rasismus je pro mě bytostně nepřijatelný. Naše polemika
by měla provokovat k tomu, měnit věci kolem sebe, a k touze snažit se dělat
okolí příjemnější a radostnější. Dej Bůh, abychom dokázali najít v sobě odvahu
pojmenovat věci pravými jmény. Pojďme se společně snažit měnit věci kolem sebe.
Často tak nastává situace, kdy na vysokých politických postech sedí lidé, o
kterých je všeobecně známo, že jejich předchozí jednání nebylo zcela košer, ale
kterým nebylo nic dokázáno.
Tito politici respektují pravidlo nekonfliktnosti, a proto nikdo jejich
minulost nestuduje. Buďme proto radikální v uplatňování pravidla "Padni
komu padni!". Každý politik, stejně jako každý z nás, je nevinný do
pravomocného odsouzení. Právo veta má volič. Jak bychom reagovali my, kdyby nás
někdo neprávem nařknul z něčeho, co jsme neudělali.
Položme si otázku, jestli bychom nevolali po nezávislém posouzení a po
objektivnosti v případě, že by se to týkalo nás. Sáhněme každý sobě do svědomí.
Je zde vše košer? Nemohl by tam někdo úmyslně nebo náhodně nalézt něco, co by,
byť absurdně, naplňovalo skutkovou podstatu trestného činu? Pokud jste
odpověděl na tuto větu "ne", tiše vám závidím.
Budu rád, když tato moje reakce nebude vnímána jako běžně zaběhlý český
alibismus, který se snaží relativizovat jakékoliv konkrétní chování. Nedívejme
se na politika jako na imaginární postavu, snažme se vcítit se do jeho kůže.
JIŘÍ KRÁL
Čunek nepřesvědčil
Vážený pane Králi, píšete, že případ pana Čunka je podobný případu Vladimíra
Mlynáře. Přesto, že absolutně nejsem přesvědčen o závažnosti pochybení bývalého
ministra informatiky ve vztahu k vynesenému (ale stále nepravomocnému)
rozsudku, nedokáži si představit, že by v dané situaci stále zastával pozici
ministra. Připomínám, že i nyní platí pro Vladimíra Mlynáře, který se odvolal,
presumpce neviny. Domníváte se snad, že by bylo únosné, aby Vladimír Mlynář i
teď zastával ministerskou funkci?? Vladimír Mlynář z pozice ministra odstoupil,
pokud se nemýlím, právě v době vznesení obvinění v této nešťastné kauze. Pan
Čunek na druhou stranu ve své funkci vytrvale setrvává, přestože se již blíží
možné podání obžaloby, přestože jde o věc podstatně závažnější, přestože svými
výroky veřejnost o své čistotě opravdu nepřesvědčil, jakkoliv z hlediska
právního platí i pro něj presumpce neviny.
Dovolím si podotknout, že principiální otázku, zda má někdo odstoupit nebo
neodstoupit z důvodu vyšetřování, nelze spojovat s tím, zda se mi něčí názory
líbí nebo nelíbí. Tvrdit, že se například jedná o spiknutí jakýchsi temných sil
proti politikovi s "odvážnými" názory, považuji za poněkud nebezpečný
způsob argumentace podrývající jakoukoliv racionální diskusi.
Nerozebírejme ale kauzu pana Čunka, daná otázka byla obecná, byť víme, že je do
značné míry motivována právě touto žhavou kauzou. Ptáte se mne, zda bych v
případě křivého obvinění nevolal po nezávislém posouzení a objektivnosti.
Samozřejmě že ano, právní i veřejnou bitvu o očištění svého jména bych vedl,
jak nejlépe bych uměl. Nedokáži si ale představit, že bych mohl dlouho
setrvávat ve vysoké politické funkci, pokud bych pro to snad neměl naprosto
jasnou a silnou veřejnou podporu.
Ne každé obvinění je ale křivé, to na začátku nikdo neví, neplatí ani presumpce
viny, ani presumpce křivosti. V každém případě neplatí presumpce politické
nezodpovědnosti! Politik, který je vyšetřován ve vážné věci, nedokáže se
srozumitelně obhájit a stane se pro veřejnost nedůvěryhodným, z důvodů, které
jsem uvedl výše, musí odstoupit!
JIŘÍ WITZANY
Nechejme politika očistit své jméno
Vážený pane Witzany, na rozdíl od vás si dokážu představit, že pan Mlynář mohl
zastávat ministerskou funkci i po vzneseném obvinění. Jsme svědky téměř denně,
že se objevují různá obvinění, která se dotýkají velmi citlivých a nebezpečných
věcí. Pokud si přečteme několikeré noviny, můžeme snadno nabýt dojmu, že nás
obklopuje ze všech stran korupce. Naštěstí má velká většina z nich pouze jepičí
život, protože pokud by jenom třetina byla pravdivá, mohla by vést k rezignaci
na touhu měnit věci kolem sebe. Zbylo by nám toto: jenom hospodské mentorování
nad tím, že politika je špinavost, krade každý a že se politici dělí jenom na
ty šikovnější, kteří se nenechají chytit. Politik je člověk z masa a kostí a ne
nějaká nadrasa, na kterou se vztahují jiná pravidla než na kohokoli z nás. Ve
své předchozí reakci jste tvrdil, že i v soukromé sféře následuje většinou
poté, co majitel podniku zjistí, že jeho zaměstnanec je vážně podezřelý z
trestného jednání, takzvané "v tichosti odejít". Oproti tomu si
myslím, že moudrý majitel se rozhodně nezbaví schopného zaměstnance jenom na
základě principu "jedna paní povídala". Spíše nechá celý případ
důsledně vyšetřit, aby zjistil, jestli spíše nejde o konkurenční boj a zda se
někdo jenom nesnaží získat něčí funkci. Jak už jsem napsal, mám za to, že velká
část politiků, kteří odstoupili po sdělení obvinění, tak učinila proto, že
neměla zájem na jakémkoli dalším pitvání se ve své minulosti. Nechejme proto na
policii, aby dělala svou práci, na voličích, aby posoudili dostupné informace a
podle nich ve volbách rozhodli, a na politikovi možnost očistit své jméno.
S pozdravem JIŘÍ KRÁL
Foto popis| ANO: RNDr. Jiří Witzany, Ph. D. zastupitel hlavního města Prahy,
místopředseda SNK ED
Foto popis| NE: Mgr. Jiří Král herec a podnikatel, člen KDU-ČSL