Při četbě mnoha, podle mého názoru nevýhodných, uzavřených
nebo navrhovaných obchodních smluv mezi hlavním městem Prahou a komerčními
subjekty se snažím zodpovědět otázku, jak systémově zajistit, aby město
bylo rovným partnerem vůči svým komerčním dodavatelům, pronajímatelům,
kupcům apod. Na jedné straně totiž většinou stojí úředníci Magistrátu s
relativně nízkými fixními platy a s pravidelnými odměnami, které v podstatě
nezávisí na komerčních těžko měřitelných úspěších či neúspěších města.
Na druhé straně stojí agresivní vyjednávači většinou bezprostředně zainteresovaní
na ekonomické výhodnosti uzavřených smluv, a to buď přímo vlastníci či
partneři příslušné společnosti, nebo zaměstnanci zpravidla dobře zainteresovaní
na ziskovosti své společnosti. V uzavíraných smlouvách nejde pouze o cenu,
nebo výši nájmu, ale o nespočet detailů týkajících se např. kontroly kvality,
výpovědních podmínek, délky smlouvy, možností valorizace, právní vymahatelnosti
atd. Tyto výhodné či nevýhodné skryté detaily znamenající ve finančním
vyjádření desítky i stovky miliónů korun daňových poplatníků. Je vůbec
možné, aby v tomto nerovném boji bylo město úspěšné? Prostistrany města
jdou racionálně za svým cílem, většinou až na hranici pravidel hry, často
možná i za ni. A co dělají městští úředníci, případně městští radní? Hájí
vždy zájmy města jako kdyby šlo o jejich vlastní firmu?
To že tomu tak mnohdy v současnosti není, ukazuje podle mého
názoru např. právě projednávaná smlouva na pronájem Holešovické tržnice
stejně jako skandální případ nedodržování zákona o veřejných zakázkách
ze strany města při pronajímání nemovitostí. Doposud platná nájemní smlouva
na Holešovickou tržnici zavazovala současného nájemce firmu Delta Climatizer
hradit nájemné ve výši cca 80% ročních tržeb areálu nejméně však 109,7
milionu Kč, smlouva navíc umožňuje odčítat od nájemného výdaje na stavební
úpravy prováděné v areálu, město proto zatím nevidělo z nájemného ani korunu.
Tato smlouva byla nedávno dodatkem prodloužena až do roku 2045 !? Lze spekulovat
proč takové nájemné a proč ne jiné, tato smlouva však snad vznikla ze skutečné
obchodní soutěže (1994) a nyní představuje jisté fixní oboustranné
závazky mezi městem a nájemcem. Před několika týdny však vedoucí odboru
obchodních aktivit MHMP předložil Finančnímu výboru dodatek k této smlouvě,
který měl údajně upřesnit dosavadní smluvní vztahy. Při detailním studie
se však ukázalo, že jde o snížení nájemného na fixních 65 milionů Kč prakticky
bez možnosti valorizace až do roku 2045. Smlouva navíc obsahovala trojnásobnou
opci na desetileté prodloužení smlouvy, tedy až do roku 2075. Jedná se
tedy o snížení nájemného kumulativně do roku 2045 o více než 2 miliardy,
nemluvě o neskutečném inflačním znehodnocení fixního nájemného po 45 letech.
Tento předklad nemohu nehodnotit jako prostý pokus o tunelování města.
Tisk navíc nebyl vybaven jakoukoliv argumentací nebo ekonomickým rozborem,
proč by se město mělo vzdávat současného smluvně sjednaného nájemného.
Hlasy KSČM, ODS a ČSSD však přesto bylo snížení nájemného o 45 milionů,
byť pouze na 5 let, z nepochopitelných důvodů doporučeno a radou bude zřejmě
schváleno. Takto hlubokému zásahu do ekonomických podmínek nájemního vztahu
by navíc přeci měla předcházet nová obchodní soutěž.
Město potřebuje v každém případě v úředníky, kteří si ani nedovolí
se pokusit předložit pro město tak drze nevýhodnou smlouvu. A pokud se
to stane je třeba vyvodit okamžité personální důsledky. Obávám se, že tento
princip nebude v tomto podobně jako v jiných případech naplněn. Tento problém
je totiž třeba řešit v první řadě na úrovni Rady ZHMP.
Vraťme se však k původní obecné otázce, jak systémově zajistit,
aby město bylo rovným partnerem v obchodních vztazích. Velmi těžko lze
zavést systém pozitivní ekonomické motivace vzhledem k tomu, že město není
běžnou ziskovou organizací. Nezbývá nic jiného než důsledné uplatňování
principu kontroly, členy zastupitelstva a veřejností, jejímž nezbytným
předpokladem je ale dostupnost informací o obchodních transakcích města.
V případě nedostatků je pak nutné důsledně vyvozovat osobní odpovědnost,
jak na úrovni městských úředníků, tak na úrovni radních a zastupitelů.
V neposlední řadě je třeba uplatňovat principy zákona o zadávání veřejných
zakázek, a to i tam, kde to zákon explicitně nepožaduje. Zákon o veřejných
zakázkách se vztahuje na zakázky, kde město vydává peníze. O peníze však
jde i v ostatních případech, např. u nájemních smlouv, kde město poskytuje
nebytové prostory a za to dostává peníze, vždy jde nakonec o výměnu hodnot
(peněz, služeb, práva nájmu, zboží atd.) mezi městem a smluvní protistranou,
na níž lze velmi vydělat a velmi prodělat Bez skutečné a transparentní
soutěže a neustálé kontroly se zástupci města bohužel ukazují většinou
být těmi, kdo snadno akceptují méně výhodné podmínky samozřejmě na
úkor daňových poplatníků. Uvedený příklad smlouvy na Holešovickou tržnici
a řady jiných nájemních smluv je toho bohužel důkazem.
Jiří Witzany, člen ZHMP za US