Zdá se, že se blíží další zlomový bod
nekončící politické kauzy První městské banky. Základní jmění PMB již nyní
pokleslo pod hranici 500 milionů stanovenou ČNB na téměř 350 milionů. Do
konce roku poklesne pod 200 milionů a s ním i kapitálová přiměřenost pod
hranici, kdy ČNB chtě nechtě musí vyhlásit nucenou správu. Pokud se město,
resp. koalice ODS a ČSSD, chce vyhnout nepříjemné ostudě, musí se připravit
buď na další nepopulární navýšení základních jmění, nebo na jinou méně
průhlednou formu finanční injekce zvanou očištění od problémových úvěrů."
Odkup portfolia v nominální hodnotě cca 1,9 miliardy za účetní hodnotu
700 milionů, jehož reálná hodnota sotva přesahuje 300 milionů, totiž ve
své podstatě není ničím jiným než dotací PMB ve výši přes 400 milionů.
Málokdo již nyní zpochybňuje nutnost
privatizace této banky, vážní zájemci se ale bohužel příliš nehrnou. Pokud
projevují zájem, pak za předpokladu očištění" a i pak chtějí banku odkoupit
pouze za čisté účetní obchodní jmění, a to navíc s požadavkem uzavření
dlouhodobé smlouvy s městem, kdy by město mimo jiné v bance muselo vést
účty se zůstatkem v průměru minimálně 1,5 miliardy. Jsem přesvědčen, že
racionální ekonomická kalkulace ukazuje, že této variantě se již
velmi dobře vyrovná řízená likvidace banky. Po převodu problémových úvěrů
do speciální společnosti stejně jako při prodeji banky, je potom
likvidační hodnota banka rovna čistému obchodnímu jmění sníženému o náklady
na likvidaci (část personálu a fixních aktiv lze použít pro založení pražské
inkasní"). Město však není nuceno uzavírat desetiletou smlouvu o dlouhodobé
spolupráci s PMB. Je nepochybné, že při vypsání soutěže o správu městských
účtů by se velké a zahraniční banky ve svých nabídkách jenom předháněly.
Jedná se totiž o nemalý platební styk, značný objem depozit a o kontakty
na mnoho dalších potencionálních klientů spojených s městem. Výsledné podmínky
mohou ročně přinést kvantifikovatelné výhody oproti uvažuvané smlouvě s
PMB v řádu desítek milionů, v horizontu deseti let v řádu stovek milionů.
V případě prodeje banky se navíc město nezbavuje rizika plynoucího z dalšího
podnikání banky, v případě neúspěchu a rozhodnutí k ústupu nového majitele,
to bude zase město angažované v bance svými velkými depozity, které bude
muset její problémy řešit a spolupracovat při hledání nového partnera.
Řízenou likvidaci banky proto považuji
při dané úrovni nabídek potencionálních investorů za nejracionálnější ekonomické
rozhodnutí pro hlavní město Prahu. Pouze výrazná finanční prémie nad čisté
obchodní jmění při prodeji PMB převáží uvedené výhody řízené likvidace.
Jiří Witzany, 11.9.2000