Nekonečné politické dobrodružství jménem “První městská banka”

Jiří Witzany, 28.4.2001

Ani rozhodnutí ZHMP o prodeji První městské banky ze dne 29.března zřejmě neukončilo nekonečnou politickou ságu První městské banky. Banka totiž překvapivě nebyla nakonec přiklepnuta zájemci, s nímž město jednalo dlouhé měsíce o detailech celé transakce, konsorciu komunálních bank světového jména Dexia-Kommunalkredit, ale namísto toho zájemci, který svou konkrétní nabídku doručil necelých 14 dní před jednáním zastupitelstva na základě procesu, které lze sotva nazvat standardním výběrem. Pro hlasovala většina  zastupitelů, jednotně hlasoval pouze klub KSČM, proti byli někteří zastupitelé ODS a US, k nimž jsem patřil i já. Od několika kolegů z US jsem byl požádán, abych blíže sepsal důvody, proč jsem nehlasoval pro prodej banky České pojišťovně, ty lze stručně shrnout následujícím:

1) Cenový rozdíl mezi oběma nabídkami, pokud vůbec lze o nějakém hovořit, zdaleka nevyrovnal riziko dalšího vývoje banky ovládané Českou pojišťovnou (PPF), v níž město bude nuceno vést značné prostředky, v porovnání se značnou jistotou budoucího stabilního rozvoje PMB pod vedení Dexie/Kommunalkreditu.

2) Volba české pojišťovny byla navíc velmi nestandardním krokem, kdy po ukončení dlouhého výběrového řízení byla zveřejněna finální vítězná nabídka a ti, kdo se výběrového řízení neúčastnili, ač tak jednoznačně mohli učinit, dostali šanci nabídnout o pár procent víc a lacino zvítězit. Pro okolní svět je to, obávám se, signál, že u nás stále panují poměry “divokého východu.”

Pokud jde o detailní porovnání obou nabídek, začnu tím jednodušším, to je porovnáním rizikovosti obou zájemců:

1) Konsorcium Dexia-Kommunalkredit představuje spojení dvou významných komunálních bank. Francouzská Dexia měla přitom získat většinovou kontrolu na kupovaným balíkem akcií PMB. Dexia patří mezi 25 největších evropských bank s tržní kapitalizací přes 15 mld EUR, s bilanční sumou cca 247 mld a s ratingem AA+. Její hlavní činností je právě poskytování veřejných financí a finančních služeb pro orgány místní správy s významným podílem na trhu v Evropě i ve Spojených státech. Kommunalkredit je Rakouskou komunální bankou, v níž má Dexia 48% podíl, její vlastním jměním je cca 800 mil ATS, bilanční sumou přes 44 mld ATS a rating A1. Je celkem zřejmé, že z hlediska záměru stabilního rozvoje PMB jako specializované komunální banky se jedná o více méně ideální zájemce.

2) Česká pojišťovna je jistě každému známá, její rating je BB/BB+. Česká pojišťovna, jak známo, není bankou a má omezené zkušenosti v oblasti podnikání v bankovnictví, žádné v bankovnictvím komunálním. Vlastnila majoritní podíl v Pragobance, která je nyní v konkurzu, nedávno získala majoritní podíl ve ztrátové bance Expandia zařazené do stabilizačního programu ČNB. Ta se nyní prezentuje jako e-Banka (v obchodním rejstříku nadále Expandia) a pohybuje se v červených číslech. Personální propojení České pojišťovny a ODS je veřejně známo. Dále je třeba připomenout, že Česká pojišťovna patří do, diplomaticky řečeno, majetkově poněkud neprůhledné finanční skupiny PPF. Je zřejmé, že PMB nebude řízena Pojišťovnou, ale přímo PPF. Finanční skupina PPF je velmi rozložitá a má mnohé zájmy v různých oblastech podnikání v hlavním městě Praze. Tento někdy nazývaný “pavouk PPF” se tak dostává HMP hluboko pod kůži. Toto vše nutně neznamená černou budoucnost pro PMB, která má vést účty HMP, městských částí a městských organizací, vše může dopadnout dobře, šance ale hodnotím na jedna ku jedné. V každém případě prodej PMB České pojišťovně (PPF) jde proti snaze o rozetínání podivného a spletitého propojení české ekonomiky a politiky, která je jedním z pilířů programu Unie svobody.

Podívejme se nyní na technicky obtížné porovnání výnosu z prodeje PMB Dexii a České pojišťovně.

Nabídka obou zájemců se skládala z kombinace okamžité koupě jistého balíku akcií za pevně danou cenu a několika call a put opcí koupě za cenu vázanou na budoucí vlastní jmění banky. Už z toho je zřejmé, že porovnání obou nabídek je složité a dává prostor pro značné dezinterpretace a virtuální realitu.

Z hlediska racionálního chování obou stran tato kombinace put a call opcí, které nebudu detailně popisovat, prakticky znamená, že by Dexia nyní kupovala 70% akcií za 1,2 násobek čistého obchodního jmění (NAV), po 7 letech dalších 25% akcií za budoucí hodnotu NAV*1,2. Česká pojišťovna by na druhou stranu kupovala 78% akcií nyní za 1,3 NAV a za pět let dalších 17% akcií za NAV*1,3. Při vyšším růstu NAV tedy začíná být výhodnější nabídka Dexie, která kupuje více později. V obou případech jde o prodej celkem 95% akcií (současné 95% NAV = 477 mil.) Dexia dále požaduje průměrný zůstatek na účtě HMP 1,5 mld úročený Pribor - 2% po následujících 5 let, zatímco ČP “pouze” 1,2 mld se stejným úročením. Možnost uložení volných 300 mil za vyšší úrok po pět představuje v současné hodnotě cca 19,5 mil ve prospěch nabídky ČP. Na druhou stranu v obou případech městu náleží v budoucích 5 letech více jak 70% podíl ze zisku na držené akcie, tato složka ceny je tedy v případě Dexie naopak vyšší.

Podívejme se na celkový rozdíl mezi současnými hodnotami výnosu z prodeje 95% akcií včetně uvedených složek. Ten zjevně parametricky závisí na růstu čistého obchodního jmění banky, tedy na její budoucí ziskovosti. Tuto závislost při 5% diskontování ukazuje následující graf:
 
 

Při 10% anualizovaném růstu NAV je tedy hodnota nabídky ČP pouze o cca 35 milionů vyšší, při 15%, což by měl být minimální cíl každého seriozního investora je hodnota nabídky Dexie vyšší než hodnota nabídka Pojišťovny.  Tento výpočet navíc předpokládá, že PMB bude mít stejný potenciál růstu pokud bude vlastněná Pojišťovnou jako zkušenou Dexií. Tvrzení, že nabídka Pojišťovny je vyšší o 100 milionů je virtuální realita vytvořená Jiřím Kaňákem (ODS) a denníkem Právo, který v den jednání Zastupitelstva otiskl na titulní stránce falešnou tezi, že kdo nehlasuje pro Pojišťovnu, připravuje město o 100 milionů.

Zastupitelé tyto složité výpočty nemuseli sami provádět, v podstatě totéž sděloval materiál s detailním popisem nabídek a se stanovisky tří různých poradců, která však bohužel dostali na stůl až v den jednání Zastupitelstva. To je samozřejmě problém, částečně jej lze snad omluvit skutečností, že konkrétní nabídka Pojišťovny dorazila necelých 14 dní před jednáním Zastupitelstva a na přípravu materiálů nebylo moc času. Některé kluby, ačkoliv bylo známo, že detailní materiály budou až na čtvrtečním jednání, však již víceméně své členy předem zavázaly před jednáním ZHMP přesto, že nebylo odpovědné činit jakékoliv definitivní závěry před čtvrtečním dodáním všech materiálů.

Nakonec nezbývá než konstatovat, že skupina PPF na rozdíl od Dexie je velmi dobře obeznámena s fungováním české politiky a nepochybně neváhá použít v našem politickém prostředí standardní technologie k dosažení svých cílů.