Jak řídit městské společnosti
Politici by neměli sedět v představenstvech městských akciovek

V souvislosti s diskusí o odměňování politiků v orgánech městských akciových společností je třeba se zamyslet nad celým systémem řízení těchto společností. Totiž nad tím, jak a zda vůbec je uplatňován veřejný zájem, jak jsou komunikovány záměry města k jeho zástupcům v těchto společnostech, jak je monitorována činnost těchto zástupců a jaké kontrolní mechanismy jsou nastaveny v těchto společnostech, aby byly řízeny opravdu efektivně ve prospěch občanů města.
 Mezi tyto akciové společnosti patří např. Pražská energetika, Pražská plynárenská, Pražská teplárenská, Pražské služby, Pražská vodohospodářská společnost, Pražské vodovody a kanalizace, Pragonet, První městská banka, Pražský veletržní areál (PVA), Trade Center Praha, Kongresové centrum Praha a v neposlední řadě Dopravní podnik. Zástupci Prahy dále sedí v orgánech neziskových společností jako např. Praha - Evropské město kultury r.2000, Okresní všeobecná zdravotní pojišťovna, správní rada Karlovy univerzity a ČVUT atd. Vesměs jde o společnosti klíčové pro život města, přes které celkově protéká ročně řádově tolik kolik činí městský rozpočet a které spravují větší majetek, než jaký vlastní přímo hlavní město Praha.
 Zástupci města uplatňují svůj vliv v těchto společnostech v první řadě na valných hromadách. Zde jsou uskutečňována zásadní rozhodnutí jako je schvalování stanov, roční uzávěrky a jmenování členů dozorčích rad a představenstev. Proto je zcela absurdní, pokud Rada navrhuje (poslední ZHMP), aby město zastupovala na valných hromadách strategických společností, kde město drží nadpoloviční podíl jako jsou např. energetické holdingy, soukromá společnost nevalné pověsti EPIC. Zde je zcela na místě, aby město zastupovali volení političtí reprezentanti. Zástupci na valných hromadách nejsou placeni z prostředků akciové společnosti, možná právě proto o tuto aktivitu nemají radní velký zájem. Zastupování soukromou správcovskou firmou má jistou logiku pouze u společností v nichž má město zanedbatelný podíl jako je např. Česká spořitelna, kde se spíše jedná o akciový balík k prodeji.
 Dále zástupci města mohou vykonávat svůj vliv v dozorčích radách a v představenstvech. Činnost v těchto orgánech je zpravidla honorovaná, v představenstvu podstatně výše, někdy extrémně, zpravidla v závislosti na hospodářských výsledcích společnosti. Zde je třeba si uvědomit, že představenstvo (§192 obch.zák.) zajišťuje obchodní vedení včetně řádného vedení účetnictví společnosti, zatímco dozorčí rada dohlíží na výkon působnosti představenstva a uskutečňování podnikatelské činnosti společnosti (§197 obch.zák.) Jestliže politici, zpravidla koaliční, tedy obsadí místa jak v dozorčí radě, tak v představenstvu, potom dochází k výraznému omezení kontrolního mechanismu v rozdělení pravomocí mezi představenstvem a dozorčí radou. Tedy v rozdělení odpovědnosti za každodenní obchodního vedení společnosti od funkce kontrolní a odpovědnosti za strategické usměrňování společnosti. Politici vládnoucí koalice přeci nebudou hlasitě poukazovat na neschopnost či defraudace svých vlastních stranických kolegů, navíc často lze postupovat systémem já na bráchu, brácha na mě, protože politici, kteří sedí v dozorčí radě jednoho podniku, často sedí v představenstvu podniku jiného. Jenom s velmi malou pravděpodobností lze navíc mezi volenými politiky najít osoby skutečně připravené efektivně vést daný podnik a tedy skutečně naplňovat odpovědnost člena představenstva. Tento nezdravý stav, totiž politické obsazení dozorčí rady i představenstva, však panuje ve všech uvedených akciových společnostech s vyjímkou Pražské energetiky, Pražské plynárenské a První městské banky. Dalším systémovým problémem je odměňování, které je zejména u představenstva často přirozeně vázáno na hospodářský výsledek podniku. Výsledek městských společností však do značné míry závisí na zakázkách nebo dokonce dotacích města. Tito politici jsou tedy nakonec výrazně finančně motivováni, aby hájili finanční zájmy společnosti na úkor města.
 Tento stav tedy vyžaduje zásadní a systémovou změnou. Nezdá se rozumné přijmout zásadu, že politici nesmí sedět ani v dozorčích radách, ani v představenstvech Jakým způsobem by potom byla zprostředkována vůle města, veřejný zájem? Pouhá účast politiků na výročních valných hromadách není zřejmě dostatečná. Podle mého názoru je obsazování volenými politiky ale přijatelné pouze u dozorčích rad s tím, že odměna za práci v těchto radách nesmí záviset na ziskovosti společnosti. Může být stanovena v přiměřené výši pro neuvolněné členy zastupitelstva, v menší výši pro uvolněné. Tento systém odměňování musí být zcela veřejný a průhledný. Ne všichni členové dozorčí rady musejí být volení politici, jejich významné zastoupení je zde však podle mého názoru žádoucí. Představenstva ale musí být obsazována pouze profesionálními a kvalitními manažery, kteří společnosti skutečně na plný úvazek řídí, ne volenými politiky. Zároveň je třeba změnit stanovy městem kontrolovaných společností podle tzv. německého modelu, kdy představenstvo je jmenováno a odvoláváno dozorčí radou. Dozorčí rada si tak může vyhradit schvalování strategických rozhodnutí, rozpočtu atd., její postavení je potom velmi silné. Jenom tak dojde k zavedení efektivnějších kontrolních mechanismů v městem kontrolovaných společnostech a zároveň k zajištění přiměřeného vlivu města na řízení těchto společností. Rada a zastupitelstvo si navíc musí vyhradit pravidelné projednávání strategických dokumentů a zpráv o činnosti zástupců města v dozorčích radách těchto společností. Není možné, aby se zastupitelstvo něco málo dozvědělo o činnosti těchto organizací pouze při projednávání rozpočtu nebo při návrhu na další dotaci.
 Navržená změna je změnou revoluční, kterou lze těžko prosadit v dnešním zastupitelstvu, ze kterého více než polovina sedí v dobře placených představenstvech a dozorčích radách městských akciovek. Věřím ale, že by měla být v programu Unie svobody, který  budeme mít možnost zrealizovat po příštích volbách.

Jiří Witzany, 10.3.2001