Nechceme
daňové dostihy
Veřejná správa bez korupce je předpokladem ekonomické
prosperity
Jiří Witzany je již druhé volební období členem zastupitelstva hl.m. Prahy. Nyní ale kandiduje za SNK Evropské demokraty v Praze jako dvojka za bývalým primátorem Janem Kaslem do Poslanecké sněmovny.
Jste předsedou klubu zastupitelů zvolených za SNK Evropské demokraty. Vám už se v zastupitelských lavicích nelíbí?
Myslím, že dvě volební období v pražském zastupitelstvu jsou optimální pro získání dostatku zkušeností pro hledání nové politické odpovědnosti. Všude ve světě je normální, že cesta do velké politiky vede přes komunální a regionální politiku. U nás to začíná platit až v poslední době, nakonec současný předseda vlády a jeden ministr prošli zastupitelstvem hl. m. Prahy. Bývalý starosta Prahy 7 Tomáš Dub je dnes také poslancem a do Poslanecké sněmovny myslím znovu kandiduje.
Je o Vás slyšet zejména v souvislosti s finanční problematikou města Prahy, jste členem Finančního a Kontrolního výboru zastupitelstva. Na co se chcete soustředit v Poslanecké sněmovně?
Původním vzděláním jsem matematik, ale již téměř deset let pracuji v bankovnictví v různých manažerských pozicích. Proto se přirozeně soustředím na otázku veřejných financí. Největším problémem Prahy i České republiky je rostoucí zadlužování. To ohrožuje nejen náš vstup do eurozóny, ale také vytváří tlak na vyšší inflaci, která je vlastně určitou formou dodatečného plíživého zdanění, kdy dochází k znehodnocení úspor a příjmů obyvatel. S obavou sleduji populistické daňové dostihy mezi největšími stranami. Ty navíc nejsou doprovázeny návrhy úsporných opatření, ale opět soutěžením v tom, jak všichni dostanou přidáno v těch či oněch sociálních dávkách.
Máte pravdu, ale co vlastně navrhujete vy?
Náš rozpočtový systém především potřebuje zpřehlednit, aby mohl být opravdu veřejně kontrolován. Náklady na výstavbu kilometru dálnice jsou u nás rekordní v rámci celé Evropy, to ukazuje jaké úspory může přinést opravdu účinný zákon o veřejných zakázkách. Obecně jsem přesvědčen, že veřejná správa bez korupce je předpokladem ekonomické prosperity a zdravých veřejných financí. V oblasti sociálních dávek musíme být více adresní, např. podpora v nezaměstnanosti by měla být vázána na rekvalifikaci nebo na výkon veřejných prací. Přitom je třeba odstranit tzv. past chudoby, kdy se více vyplatí pobírat sociální dávky, než pracovat. To je jedna z příčin dlouhodobé nezaměstnanosti. Chceme snižovat daně, ze zisku podniků z 24% na 19%, horní sazbu DPH z 19% na 16%, plánujeme zrušení některých neefektivních daní a omezení progrese u daně z příjmu fyzických osob. Nevidíme ale důvod proč se svazovat jedinou sazbou u různých typů daní, sazby chceme postupně snižovat, bude-li deficit pod kontrolou, naší cílovou složenou daňovou kvótou je 33% oproti dnešním téměř 39%.
A jaký máte vlastně vztah k Praze 7? Myslíte, že ji z poslanecké sněmovny nějak pomůžete?
Narodil jsem se a žiji v Praze 6, sousední městské části, a jako dítě jsem často navštěvoval a dnes se svými dětmi navštěvuji Stromovku, Matějskou pouť na Výstavišti, nebo Letenskou pláň. Myslím, že to jsou jedinečné lokality v rámci celé Prahy. Všechny by zasloužily větší investice do své rekonstrukce a rozvoje z centrálního pražského rozpočtu. Např. Šlechtova restaurace - jsem přesvědčen, že účelovou dotaci na její přestavbu by pražští zastupitelé neodmítli. Z úrovně Poslanecké sněmovny bych se chtěl soustředit především na financování pražské dopravní infrastruktury. Praha potřebuje dobudovat pražský dálniční okruh bez jakýchkoliv dalších průtahů. Je to otázka nejen peněz, ale i odvahy prosazovat dopravní řešení, která nejsou vždy pro všechny populární. Praha 7 trpí průjezdem aut pokračujících z magistrály Bubenskou a Veletržní na Letnou a v opačném směru. Řešení by snad měl přinést vnitřní městský okruh, který má auta v této oblasti schovat pod zem. Osobně však varuji před příliš kapacitní podzemní komunikací s víceúrovňovými křižovatkami, které nakonec přivedou ještě více aut do navazujících ulic. Prioritou je proto dobudování vnějšího okruhu a omezování vjezdu aut do centrálních částí města, mezi které počítám i Prahu 7. Pokud jde o městskou veřejnou dopravu používanou obyvateli celé republiky, je bezesporu úkolem všech poslanců zvolených za Prahu, aby prosadili větší příspěvek ne její rozvoj.
Jste znám také jako kritik nájemní smlouvy na Holešovické výstaviště, lze v této oblasti něco udělat?
Ano, současné smluvní uspořádání považuji za nešťastné. Se společností Incheba byla podepsána nestandardní nájemní smlouva na 60 let s ročním nájemným, které bylo sníženo z tržních 60 mil. Kč na 10 mil.Kč, tedy na částku nižší než, kolik jsou náklady města na údržbu, pojistné atd. Očekávala se přitom rychlá přestavba koupaliště v moderní akvacentrum a výstavba dalších sportovních zařízení. Nic z toho se bohužel zatím nekoná. Plánované rozšiřování výstavních kapacit na druhou stranu povede k většímu dopravnímu zatížení Prahy 7 a je v rozporu se plánovaným přesunem velkých výstav do Letňan. Toto je ale spíše úkol pro příští městskou radu. Ani poslancům by problematika historického všeobecného výstaviště neměla být cizí. Osobně si přeji, aby se Holešovické výstaviště i Stromovka staly opravdu výstavními lokalitami v rámci celé Prahy!
red. Hobulet