Stanovisko klubu ED ke zprávě o auditu veřejných zakázek

 

Zpráva z kontrolního auditu všech dosud nekontrolovaných veřejných zakázek zadávaných OMI od roku do 1998 do současnosti, celkem 133 případů, obsahuje závažná zjištění v této oblasti, na něž poukazovali a k jejichž odstranění vyzývali ve své volební kampani Demokraté Jana Kasla. Jedná se zejména o systematické porušování zákona o zadávání veřejných zakázek, netransparentní a benevolentní rozhodování při zadávání i realizaci těchto zakázek vytvářející vysokou míry korupčního prostředí na pražském MHMP.

O změnu tohoto systému, počínaje provedením takovéhoto auditu, opakovaně usiloval Jan Kasl v době svého působení ve funkci primátora HMP a mimo jiné právě marnost tohoto úsilí v rámci personální konstelace tehdejší rady a vedení MHMP vedla k jeho rezignaci. Je třeba připomenout tehdejší většinové stanovisko představitelů ODS (včetně některých současných členů Rady) podle nichž problémy, na které Jan Kasl tehdy poukazoval, údajně vůbec neexistovaly. Na druhou stranu je třeba ocenit otevřenost současného vedení Rady, s níž přistoupila k zveřejnění této zprávy, která jasně prokazuje, že v tehdejším sporu byla nepříjemná pravda na straně Jana Kasla. Kromě tohoto konstatování je však z uvedeného auditu potřeba vyvodit následující důsledky:

 

  1. Samotná zpráva (Tisk 2974) odhalující řadu závažných nedostatků počínaje zadávací dokumentací konče realizací veřejných zakázek se nezabývá kontrolou možných střetů zájmů členů výběrových komisí, systémem oslovování firem u menších zakázek, ani systémem schvalování jednotlivých zakázek orgány města počínaje rozpočtovým procesem. Obáváme se, že i tyto oblasti obsahují závažné nedostatky. Klub ED proto požaduje, aby HMP zadalo forenzní audit zadávání veřejných zakázek zabývající se pochybeními, vztahy, vazbami i případnou trestní odpovědností a aby se opatření učiněná na základě těchto auditů týkala celé problematiky veřejných zakázek (zadávaných nejen OMI) od zařazování do rozpočtu až po jejich realizaci včetně sestavování komisí se zvláštním důrazem na zajištění nepodjatosti jejich členů a oslovování potencionálních dodavatelů.
  2. V důvodové zprávě tisku 2974 je uvedeno, že zjištění této kontrolní zprávy jsou v souladu se zjištěními Sekce kontroly a interního auditu MHMP. Tážeme se, zda SKIA na tato závažná zjištění v uplynulém volebním období upozornil jednoznačně RZHMP nebo ZHMP samotné a proč nedošlo k okamžité nápravě? Výsledky této zprávy závažným způsobem zpochybňují kvalitu práce SKIA v uplynulém volebním období. Klub ED proto žádá razantní změny ve vedení SKIA, aby tato sekce skutečně sloužila svému účelu v oblasti kontroly efektivity a zákonnosti hospodaření s finančními prostředky a majetkem HMP.
  3. Jsme konsternování stanoviskem ing. Jiřího Paroubka, náměstka primátora za ČSSD odpovědného za oblast financí a ekonomiku města, podle nějž: „O škodě se nemůže hovořit. Ta škoda vznikla spíše z toho hlediska, řekl bych procedury, z toho hlediska morální újmy.“  Zdá se, že se snaží bagatelizovat problém, za nějž právě on nese výraznou politickou odpovědnost. Zpráva jasně uvádí, že OMI u kontrolovaných zakázek neuplatňoval smluvní sankce v případě nedodržení smluvních podmínek ze strany dodavatelů. Zde se jedná o přesně kvantifikovatelné finanční škody pro HMP. Zpráva celý systém dále hodnotí jako neefektivní a netransparentní, dosahované ceny zakázek tedy mohly být podstatně nižší. Při obrovském objemu finančních prostředků procházejících přes OMI v období 1998-2002 (cca 3-4 mld. ročně), představuje každé procento, které mohlo být uspořeno, nezanedbatelnou částku s tím, že náš odhad nadhodnocování cen veřejných zakázek se pohybuje v řádu desítek procent (škody tedy představují řádově stovky milionů Kč ročně).

Dovolíme si citovat z programového prohlášení Rady HMP pro období 1998-2002:  „Dále je nutno zlepšovat kontrolní systém v hospodaření s finančními prostředky. To se týká celého procesu investování. Za rozhodující etapy pokládáme výběr investic a jejich nejvhodnějších zhotovitelů, pečlivé sledování následného procesu realizace, dodržování termínů i kvality až do předání a kolaudace.“ Zmiňovaná kontrolní zpráva je smutným výsledkem naplňování tohoto prohlášení v uplynulém volebním období nám. Paroubkem, do jehož kompetence patří právě systémová opatření vedoucí k efektivitě celého investičního procesu. Vzhledem ke snaze bagatelizovat celý problém nemůžeme věřit, že ing. Paroubek nadále přispěje v této oblasti k jakémukoliv zlepšení.  Klub ED si je vědom toho, že politická zodpovědnost za závažná pochybení při zadávání veřejných zakázek se dotýká více členů předchozí Rady i vedení MHMP, z výše uvedených důvodů však v prvé řadě důrazně vyzývá ing. Jiřího Paroubka k rezignaci na svou funkci finančního náměstka v RZHMP.

 

 

 

 

 

Jiří Witzany, předseda Klubu ED

 

V Praze dne 21.1.2003