Název: Oprava Karlova mostu není žádná huráakce

Zdroj: Právo
Datum vydání: 23.7.2002
Autor: Petr Janiš
Rubrika: PRAHA - Střední Čechy
Strana: 10



REKTOR PRAŽSKÉHO ČESKÉHO VYSOKÉHO UČENÍ TECHNICKÉHO JIŘÍ WITZANY ŘEKL PRÁVU:

* Nový pražský primátor Igor Němec (ODS) v rozhovoru pro náš list prohlásil, že projekt opravy Karlova mostu, na němž jste intenzívně spolupracoval, je megalomanský. Nezpochybnil tak vaši dlouholetou práci?

Podobně jako při poslední velké opravě Karlova mostu je i nyní mimo jiné jedním z hlavních důvodů intenzívní zatékání srážkové vody do tělesa a kamenné konstrukce Karlova mostu. Tehdejší oprava zásadním způsobem změnila charakter chování mostu. Podle mého názoru došlo k hrubému zásahu do historických konstrukcí jádra i kamenné mostní konstrukce. V roce 1976 - rok po dokončení opravy - se odstraňovaly první závažné poruchy vzdutých vrstev vozovky, patrné byly známky zatékání. V roce 1979 se zjistily podélné trhliny v mostních klenbách, zatékání a posun ložných vrstev některých poprsních zdí v úrovni vozovky. Již v letech 1966 až 69 vznesl profesor Bažant v odborné diskusi s profesorem Bechyněm mj. námitky k provedení hydroizolace, kotvení poprsních zdí a injektáže rubového zdiva. V druhé polovině 80. let přišel poprvé PÚDIS (projektový ústav, pozn. red .) s návrhem na odstranění železobetonové desky jako příčiny mechanických poruch kamenné konstrukce mostu. V roce 1994 bylo pod mým vedením vypracováno odborné stanovisko k opravě Karlova mostu, které kromě výsledků průzkumných prací obsahovalo návrh čtyř alternativ koncepce a rozsahu budoucí opravy. V roce 1996 bylo vyzváno pět vybraných expertů k posouzení koncepce opravy a na základě jejich vyjádření rozhodla odborná komise TSK o zpracování projektu. Projekt opravy Karlova mostu vypracoval projektový ateliér architekta Šantavého ve spolupráci s PÚDIS a za mé spolupráce. Na základě řádného projednání a řízení získal tento projekt v roce 1997 stavební povolení.

* Město se myšlenky na opravu mostu, založeného roku 1357 (pro zajímavost konkrétně 9. 7. v 5 hodin a 31 minut), zatím nevzdalo. Váš projekt náhle odmítá, primátor Němec žádá důkladnou přípravu.

Od počátku 80. let do dnešního dne bylo provedeno několik desítek průzkumných prací, 9 kopaných sond, georadarová měření, dlouhodobé sledování trhlin mostní konstrukce. V letech 1999 až 2000 byl proveden rozsáhlý výzkum v rámci grantu ministerstva kultury, jehož jsem byl vedoucí řešitel. Provádělo se více než 2000 laboratorních analýz odebraných materiálů, za finanční pomoci Metrostavu bylo realizováno 12 sond do tělesa mostu, byla provedena řada srovnávacích analýz. To vše bez nároku na mzdové prostředky. Spolehlivá hydroizolace Karlova mostu a železobetonová deska nepatří k triviálním otázkám. V 60. letech se o nich diskutovalo na odborné úrovni. Co se děje nyní, není diskuse odborníků. Se svými spolupracovníky jsme nabídli odborný dialog, následně v únoru letošního roku jsme v odborných časopisech publikovali zásady koncepce projektu. V březnu jsme uveřejnili své odpovědi na námitky, zodpověděli jsme více než 80 otázek pracovní expertní skupiny bez toho, že bychom obdrželi stanovisko k těmto našim vyjádřením.

* Jak si to vysvětlujete?

Karlův most se stal součástí komunální politiky, prosazování skupinových zájmů apod. Namísto odborné diskuse dochází k rozhodnutím politickým a administrativním. Navržená I. etapa opravy zahrnuje čtyři mostní oblouky přiléhající k Malé Straně, má být současně ověřovací a průzkumnou etapou. Těžiště a nejpodstatnější část projektu navržené opravy se omezuje především na zásah do novodobých vrstev o mocnosti 0,7 m. Celý postup opravy předpokládá úzkou součinnost s památkáři. Projektant je připraven provést v projektu úpravy v souvislosti se stanoviskem památkářů. V minulých dnech byla zahájena oprava schodiště u Malostranské mostní věže, navržené v projektu této I. etapy opravy, která vychází z koncepce již dříve opraveného schodiště na Kampě. To je tedy ten megalomanský projekt podle primátora Němce.

* Co vlastně mostu od neodborníků a za současné situace hrozí?

V důsledku dlouhodobě vysoké vlhkosti jádra i kamenné konstrukce mostu a přítomnosti solí dochází k postupnému znehodnocování kamenné mostní konstrukce. Vlhkost se pohybuje od 10 do 20 i více procent. Konečným výsledkem je postupné snižování životnosti a posléze i spolehlivosti mostu. Pevnosti zjištěné ze vzorků odebraných z přípovrchových vrstev do hloubky 150 mm jsou dokladem narušení a poklesu mechanické odolnosti kamenných kvádrů. Řada podélných trhlin na lícní ploše mostních kleneb, v některých polích výrazné podélné trhliny poblíž okraje kleneb, nevratně narušují konstrukci. Karlův most, pokud máme na mysli zajištění jeho časově neomezené životnosti, vyžaduje trvalou údržbu (ta se kvůli diskusím neprovádí téměř 15 let) a neodkladnou opravu. Projekt II. etapy předpokládá průzkum a sanaci mostních pilířů založených v korytu řeky. Zřícení mostních pilířů následkem podemletí a pozdější zřícení přilehlých mostních kleneb byly hlavní příčinou poškození mostu při povodních, k nimž došlo v minulosti, naposledy v roce 1890.

* A co peníze?

Diskusi, zda má I. etapa opravy Karlova mostu stát 58 miliónů nebo méně, považuji v souvislosti s mnohamiliardovým rozpočtem města, spolu s politováníhodným přístupem k této otázce, za smutnou skutečnost. Pan primátor Němec v rozhovoru pro váš list zdůrazňuje, že jako šachista je zvyklý na poctivou přípravu před každým důležitým zápasem. Měl by se tedy tohoto konstatování držet a bez této důkladné přípravy a především znalosti problému se k tak důležité otázce, jako je oprava Karlova mostu, nevyjadřovat. Z uvedeného rozsáhlého a mnohaletého průzkumu je patrné, že nejde o žádnou "huráakci". V každém případě může však takovýto přístup znamenat zbytečné vynakládání značných prostředků na další, ve své podstatě již nepřínosné průzkumy, zejména jádra mostu, a neustálé odklady zahájení opravy mostu.